اجتماعیایرانسیاست

پس از محکومین اعتراضات آبان و دی، حکم اعدام برای سه برادر از معترضین مرداد ۹۷

نوید، وحید و حبیب افکاری سنگری، سه برادر از بازداشت‌شدگان اعتراضات مرداد ۹۷ توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز به احکام اعدام، شلاق و زندان محکوم شدند.

نوید، وحید و حبیب افکاری سنگری، سه برادر از بازداشت‌شدگان اعتراضات مرداد ۹۷ توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز به احکام اعدام، شلاق و زندان محکوم شدند.

به گزارش ای‌ان‌تی به نقل از هرانا،  این افراد متهم به تشکیل گروه، قتل یک نیروی امنیتی، شرکت در اعتراضات و… هستند.

بر اساس این احکام نوید افکاری به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، حبیب افکاری به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

از میان این احکام، حکم اعدام نوید افکاری در دیوان عالی کشور تایید و اعاده دادرسی آن نیز رد شده است. پرونده‌ی این افراد از بابت چند اتهام دیگر نیز در دادگاه انقلاب کماکان در دست بررسی است.

هرانا می‌گوید، یک منبع مطلع که به دلایل امنیتی هویت او محفوظ است به این خبرگزاری گفته: «نوید افکاری بعنوان فردی بدون سابقه کیفری و خوش نام که صاحب عنوان چندین قهرمانی کشتی در کشور است به همراه دو برادر و یک فرد دیگر در اعتراضات مرداد ماه ۹۷ مشارکت فعال داشتند، نهاد قضایی همراهی این برادران را بعنوان تشکیل جمعیت در نظر گرفته است. در حالی که آنها اساسا هیچگاه اقدامی که نشانه ای از این باشد که سه برادر یک گروه تشکیل داده اند! نداشتند.
این افراد متهم هستند در اعتراضات مردادماه ۹۷ کازرون و سپس شیراز نقش فعالی داشته اند. آنها متهم شده اند که یک نیروی امنیتی وابسته به حراست شرکت آبفا را به زعم مشارکت او در سرکوب شهروندان معترض به قتل رسانده اند.»

این منبع مطلع در ادامه سخنان خود تاکید کرده: «دادگاه انقلاب لیست بلند بالایی از اتهامات برای این افراد طرح کرده است اما عمده این اتهامات پایه استدلالی ضعیفی دارند، بارها در پرونده از سرفت مقرون به آزار یا نگهداری اموال مسروقه ذکر روایت شده در حالی که این موضوع صرفا به گرفتن باتوم یک بسیجی و نگهداری باتوم اختصاص دارد. یا بارها به تهیه وسایل ارتکاب جرم پرداخته شده است که عمدتا صرفا اشاره به داشتن ناخونگیر، فازمتر و ماسک پارچه ای است!»

این منبع مطلع تاکید کرده: «نوید و وحید افکاری به هدف اخذ اقرارهای اجباری به شدت در محل آگاهی شیراز که بسیار بدنام است، شکنجه شده اند و حتی اظهارات شاهدین در مورد ضرب و شتم و شکنجه آنها در پرونده مورد اشاره قرار گرفته است اما این اظهارات مورد توجه دادگاه قرار نگرفته است.»

همچنین قاضی پرونده در دادگاه انقلاب که همزمان ریاست دادگستری شیراز را نیز بر عهده دارد در حالی که نوید و وحید افکاری در جلسات دادرسی بابت اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب به تشکیل دسته و گروه چهار نفره معاند نظام و اداره کردن آن با قصد بر هم زدن امنیت کشور محاکمه شده بودند اما در زمان صدور رای از بابت محاربه آنان را محکوم کرد. اعتراض وکلا به این تغییر نیز با بی توجهی رئیس دادگاه روبرو شد”

بر اساس گردش کار پرونده، نوید و وحید افکاری در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ و حبیب افکاری در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ بازداشت شدند. دیگر متهم پرونده نیز در شهریور ۹۷ بازداشت شد.

پرونده آنها به ترتیب در دادگاه کیفری ۱ و ۲ استان فارس و دادگاه انقلاب شیراز مورد رسیدگی های جداگانه از باب اتهامات متعدد قرار گرفت. وحید و نوید افکاری دارای وکیل تسخیری بودند اما دو متهم دیگر پرونده وکیل نداشتند.

پیش‌تر، برای سه نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در تهران و پنج نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی ۹۶ در اصفهان، احکام اعدام صادر شده بود.

همچنین ماه گذشته مصطفی صالحی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه در اصفحان اعدام شد.

صدور این احکام اعتراضات گسترده‌‌ای را به دنبال داشت و کاربران با به راه انداختن یک کمپین اعتراضی با هشتگ «اعدام نکنید»، اعتراض خود به را این احکام ابراز کردند.

علیرغم این، ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، مدعی شده بود که این هشتگ‌های میلیونی را با ربات به راه انداختند و گفته بود «فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها» بر رفتار این قوه تاثیر نخواهد گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا