ایران

وزارت بهداشت «شرط رضایت همسر برای زنان داوطلب دستیاری دندانپزشکی» را «پروپاگاندای رسانه‌های خارجی و بیگانه» خواند

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت«شرط رضایت همسر برای زنان داوطلب دستیاری دندانپزشکی یک خبر جعلی، نادرست و پروپاگاندای رسانه‌های خارجی و بیگانه است.»

بهزاد هوشمند دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: «این موضوع اتفاق جدیدی نیست و وزارت بهداشت هیچ مصوبه یا تصمیمی طی سال‌های اخیر درخصوص شرط رضایت همسر برای شرکت در آزمون دستیاری اعلام نکرده است. در واقع این یک خبر جعلی، نادرست و پروپاگاندای رسانه‌های خارجی و بیگانه است که دنبال حاشیه‌سازی هستند.»

لازم به ذکر است که خبر «شرط رضایت همسر برای زنان داوطلب دستیاری دندانپزشکی» را پایگاه اعتمادآنلاین منشر کرده بود که با قوانین جمهوری اسلامی در داخل یران فعالیت می‌کند.

دکتر هوشمند همچنین با اظهاراتی متضاد تاکید کرد: «در واقع این مصوبه به هیچ عنوان به منظور اجازه ادامه تحصیل داوطلبان زن در آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی از سوی همسر نیست بلکه فقط تعهد می‌دهد که با دوره یا محل گذراندن طرح داوطلب خانم مخالفتی از سوی همسر صورت نگیرد …بنابراین به هیچ عنوان نباید آن را دلیلی بر اجازه همسر برای ادامه تحصیل خانم‌ها عنوان کرد.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «دانشجویان دوره دستیاری دندانپزشکی موظف هستند به مدت دو یا سه برابر تحصیل خود تعهد خدمت بدهند. بنابراین گاهی اوقات ما با مواردی مواجه می‌شویم که داوطلبان به دلایلی اعم از عدم موافقت همسر با محل تعیین شده از سوی وزارت بهداشت برای گذراندن طرح مخالفت می‌کنند. در واقع تبصره فوق کاملا در راستای تحکیم خانواده تصویب شده است و نمی‌توان از آن به عنوان شرط ادامه تحصیل برای زنان از سوی همسر تلقی کرد.»

آقای هوشمند همچنین تاکید کرده که «کاملا با برابری و عدالت جنسیتی در پذیرش رشته‌های دندانپزشکی معتقد هستم»

بر اساس گزارشی که روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت از سوی اعتماد آنلاین منتشر شده، این تعهدنامه، رضایت شوهر در یک مورد خاص را الزامی می‌کند که بر اساس آن مرد رضایت می‌دهد که همسرش پس از پایان دوره آموزشی، در هر محلی که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شد خدماتش را بگذراند.

در ادامه گزارش آمده است این تعهد و الزامی شدن رضایت شوهر موضوعی است که ضمن ایجاد خلل برای برخی از زنان متقاضی این رشته، یادآور نابرابری حقوق زن و مرد در قوانین کشور است.

موضوع تعهد گرفتن از دانشجویان زن در رشته‌های پزشکی پیش از این نیز اجرا می شد ولی «خود زنان متقاضی بوده‌اند که پای تعهد را امضا می‌کردند و نه پدر یا شوهرشان.» همچنین این «تعهدنامه قبلا پس از قبولی در آزمون گرفته می‌شد».

به گزارش اعتماد آنلاین خدایی، رئیس سازمان سنجش گفته که «سازمان سنجش در این مسائل هیچ نقشی ندارد. برگزاری آزمون و هرگونه تصمیمی از این قبیل برای رشته‌های گروه پزشکی و پیراپزشکی به طور مستقیم از سوی وزارت بهداشت گرفته می‌شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا