ایرانجهانسلامتی و زندگیسیاست

وزارت خارجه آمریکا: جهان هواپیمایی ماهان را تحریم کند

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده از کشورهای جهان خواست پروازهای شرکت هوایی ماهان ایر متعلق به سپاه پاسداران ایران را تحریم کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار پیامی در حساب توییتری خود نوشت: «ماهان‌ایر سلاح‌های عمیقا مشکل ساز کشتار جمعی را گسترش می‌دهد، از تروریسم  و رژیم مادورو  پشتیبانی می‌کند.»

لازم به ذکر است که اخیرا گزارش هایی از ارسال مواد و تجهیزات مورد نیاز پالایشگاهی ازایران به ونزوئلا منتشر شده بود.

خانم اورتگاش همچنین در توییت خود نوشته است که «ماهان‌ایر خدمه هوایی خود را که در باره شیوع ویروس کرونا نگرانند سرکوب می کند و به انتشار بیماری کووید-۱۹ ادامه می دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در این توییت از دولت‌های جهان خواسته است با دور نگه داشتن ماهان‌ایر از کشور خود هم از ویروس کرونا و هم از خطر تحریم توسط آمریکا دور باشند.

همچنین مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت از کشورهای جهان در خواست کرده بود تا حریم هوایی خود را به روی پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان ایر ببندند.

آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت، گزارش داد که یک پرواز خطوط هوایی ماهان‌ایر ایران در شهری در غرب ونزوئلا فرود آمد. این هواپیما که دومین پرواز از ایران به مقصد ونزوئلا بود، حاوی مواد شیمیایی لازم برای تولید گازوئیل بود

دولت دونالد ترامپ، مدت هاست هواپیمایی ماهان را «حامی تروریسم» می خواند ولی تحریم این شرکت هوایی از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شده بود.

تاکنون چند کشور اروپایی از جمله آلمان  مجوز رفت و آمد پروازهای ماهان‌ایر را متوقف کرده اند.

آمریکا می گوید شرکت هوایی ماهان با استفاده از هواپیماهای مسافربری خود سلاح و نفرات نظامی در منطقه خاورمیانه جابه‌جا می‌کند.

نصرت الله حسینی پور، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه، جا به جایی نیرو از طریق هواپیماهای ماهان را برای انتقال نظامی ها به سوریه تایید کرده بود.

هواپیمایی ماهان همچنین متهم است که با متوقف نکردن پروازهای چین موجب انتقال و انتشار ویروس کرونا در ایران و پس از آن در جهان شده است.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس ایران روز شنبه سوم اسفند مسئولان جمهوری اسلامی را متهم کرد که هشدارها در مورد شیوع کرونا را جدی نگرفتند و در مورد مقابله به گسترش آن سهل‌انگاری کرده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا