جهانسیاست

ویدیو؛ درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان؛ ۱ تن کشته و ۱۷ نفر مجروح شدند

در درگیری مسلحانه قرقیزستان و تاجیکستان بر سر یک سد آب در دره مورد مناقشه فرغانه ۱۷ نفر زخمی و ۱ نفر کشته شدند.

مقامات امنیتی دو کشور اعلام کردند که درگیری ها روز پنجشنبه ۹ اردیبهشت به دلیل تنش بر سر یک سد آب در بستر رودخانه اسفانه بین استان سغد در شمال تاجیکستان و کوکتاش باتکند در جنوب قرقیزستان رخ داده است.

نزاع با سنگ و چوب که از روز گذشته بین شهروندان دو کشور در سد منطقه مرزی مورد اختلاف بین قرقیزستان و تاجیکستان آغاز شد امروز به درگیری مسلحانه تبدیل شد، در درگیری هایی که هر دو طرف از سلاح استفاده کردند ۱ نفر کشته و ۱۷ نفر زخمی شدند.

تا دیروز تاجیکستان اعلام کرده بود که ۹ نفر زخمی شده اند و قرقیزستان نیز از زخمی شدن ۴ شهروند خود خبر داده بود.

کمیته امنیت ملی دولت قرقیزستان تاجیکستان را به پرتاب خمپاره به سمت تاسیسات آب متهم کرد.

مقامات تاجیکستان نیز ادعا کردند که این مرکز به آنها تعلق دارد و سربازان قرقیز را متهم کردند که به سمت مرزبانان تاجیکستان شلیک کرده‌اند.

نقطه سفر مرزی کنار سد، طرف تاجیکستان

درگیری های مرزی بین سه کشور قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در دره فرغانه که بطور مشترک در این کشورها واقع شده است، هنوز حل نشده است.

پس از درگیری مرزی دیروز و امروز، ازبکستان از قرقیزستان و تاجیکستان خواست تا مشکل موجود در خط مرزی ناشی از درگیری مسلحانه بین شهروندان دو کشور را از طریق مذاکره حل کنند.

در بیانیه ای که توسط وزارت امور خارجه ازبکستان منتشر شد، بیان شد که تنشی که باعث کشته و مجروح شدن شهروندان دو کشور در مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان شده است، افزایش یافته و اطلاعات دریافتی باعث نگرانی شده است.

سد اسفانه

در این بیانیه آمده است: “ما از طرفین می خواهیم فوراً به درگیری ها پایان دهند، اقدامات مشترکی را برای تثبیت وضعیت انجام دهند و از اقداماتی که منجر به تشدید بیشتر تنش ها می شود خودداری کنند.”

این بیانیه می‌افزاید: “امروز، همه مسائل و مشکلات موجود باید از طریق مذاکره و مشورتی که در روح چندین هزار ساله حسن همجواری و روابط شراکتی بین برادران آسیای میانه موجود است، حل شود.”

ازبکستان اظهار داشت که آماده است تا همه کمک‌های ممکن را برای حل و فصل اوضاع در اسرع وقت ارائه دهد.

وزارت امور خارجه قرقیزستان نیز دقایقی پیش اعلام کرد که در نتیجه گفتگوهای انجام شده بین وزرای خارجه قرقیزستان و تاجیکستان، نیروهای نظامی به پایگاه‌های قبلی خود منتقل می‌شوند و توافق برای گفتگو به دست آمده است.

روسلان کازاکبائف، وزیر خارجه قرقیزستان با بیان اینکه کشورش بر علیه یک کشور دیگر ادعای ارضی ندارد تاکید کرد که قرقیزستان خاک خود را نیز به کسی واگذار نخواهد کرد.

طرفین بر ضرورت حل اختلافات به طور مسالمت آمیز از طریق گفتگو تاکید کرده‌اند.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا