آذربایجانجهانسیاست

پاشینیان از پوتین درخواست کمک نظامی کرد

خبرگزاری اینترفاکس گزارش داد، نخست وزیر موقت ارمنستان روز جمعه ۲۴ اردیبهشت از رئیس جمهور روسیه درخواست پشتیبانی نظامی کرد.

خبرگزاری اینترفاکس روز جمعه ۲۴ اردیبهشت گزارش داد، در میان افزایش مجدد تنش ها بین ارمنستان و آذربایجان که سال گذشته به یک درگیری و آزادی مناطق آذربایجان از اشغال ارمنستان منجر شد، نیکول پاشینیان، نخست وزیر موقت ارمنستان روز جمعه ۲۴ اردیبهشت از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درخواست پشتیبانی نظامی کرد.

پوتین اواخر روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت با پاشینیان تماس تلفنی برقرار کرد و طی آن بر لزوم رعایت دقیق توافق نامه آتش بس که با میانجیگری سال گذشته روسیه بین آذربایجان و ارمنستان بسته شد، تأکید کرد.

ارمنستان روز جمعه مدعی شد كه آذربایجان نتوانسته است به طور كامل به قول خود در مورد عقب نشینی نیروهایی كه در یك حادثه مورد اختلاف از مرز عبور كرده اند، عمل كند و از این رو به دنبال كمك نظامی روسیه بوده است.

ارمنستان آذربایجان را به اعزام نیرو به آن طرف مرز متهم کرده است. آذربایجان این موضوع را رد کرده و گفته است که نیروهایش فقط از در مرزهای بین‌المللی خود مستقر شده‌اند.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از نیکول پاشینیان، نخست وزیر موقت ارمنستان، مدعی شد: “دیروز [پنجشنبه] توافق شد که امروز [جمعه] نیروهای مسلح آذربایجان باید خاک ارمنستان را ترک کنند.”

پاشینیان گفت: “این توافق نامه تا حدی محقق شده است؛ مناطقی وجود دارد كه آذربایجانی ها واقعاً آنها را ترك كرده اند. اما، از آنجا كه توافق نامه به طور كامل انجام نشده است، امروز من برای كمك نظامی به رئیس جمهور روسیه مراجعه كرده ام.”

این در حالیست که روز جمعه وزارت خارجه آذربایجان با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت که با توجه به تمامیت ارضی آذربایجان اقدامات در راستای حفاظت از مرزها، بر اساس نقشه های تعیین خط مرزی بین ارمنستان و آذربایجان که در دست دو طرف موجود است، انجام می شود.

همچنین بخوانید: تنش در اطراف قره‌گؤل: گفتگوهای ۶ ساعته بین آذربایجان و ارمنستان به پایان رسید

سرویس ارمنی رادیو آزادی نیز روز جمعه گزارش داد که شب پنجشنبه گفتگوها در روستای مرزی خندزورسک در منطقه سیونیک (زنگه‌زور) ارمنستان بین مرزبانان دو کشور به پایان رسید. نمایندگان وزارت دفاع ارمنستان و سرویس امنیت ملی و همچنین نظامیان عالی رتبه روسی در این گفتگوها شرکت کردند که بیش از ۶ ساعت به طول انجامید. سایر جزئیات اعلام نشد.

ارمنستان ادعا می کند که ۳۰ درصد دریاچه قره‌گؤل بخشی از خاک این کشور است، در حالی که مرزبانان آذربایجان کنترل کامل دریاچه را به طور کامل به دست گرفته اند. آنها همچنین کنترل قله ایشیقلی را نیز در دست گرفتند و از آنجا بیشتر مناطقی در ارمنستان از جمله فرودگاه سیسیان تحت نظارت آذربایجان در آمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا