ایرانجهان

پمپئو: قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران هفته آینده به شورای امنیت ارائه می‌شود

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری روز چهارشنبه ۱۵ مرداد خود گفت ایالات متحده هفته آینده قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ارائه خواهد داد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه  ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۵ مرداد در نشست خبری گفت که ماموریت شورای امنیت سازمان ملل حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است و در صورتی که این شورا اجازه خرید و فروش آزادانه سلاح را به حکومت شماره یک حامی تروریسم بدهد، کاملا این ماموریت خود را به سخره گرفته خواهد بود.

گفته می‌شود طرح این پیش‌نویس کمابیش شبیه به همان پیش‌نویسی است که آمریکا در ماه ژوئن به شورای امنیت عرضه کرده بود. روسیه و چین از هم اکنون اعلام کرده‌اند به این پیش‌نویس رای منفی خواهند داد.

آقای پومپئو تاکید کرده که چه از این طریق و چه از طرق دیگر، مطمئنیم که تحریم تسلیحاتی ایران، تمدید خواهد شد.

بر اساس توافق برجام، قرار بوده تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی ایران پس از پنج سال به پایان برسد. به این ترتیب، تحریم‌های سازمان ملل در مورد منع فروش جنگ‌افزار و سامانه‌های دفاعی به ایران روز ۱۸ اکتبر سال جاری به پایان می‌رسد.

برای آنکه روسیه و چین ناگزیر به استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت بشوند، پیش‌نویس این قطعنامه می‌بایست رای مثبت نه عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت را جلب کند. دیپلمات‌ها نسبت به موفقیت طرح پیش‌نویس آمریکا در زمینه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تردید دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا