آذربایجانایرانمحیط زیست

پیامد فاجعه‌بار خشکاندن دریاچه ارومیه؛ مادر رنج‌کشیده مستند اکیزلر بر اثر سرطان جان باخت

مادر خانواده‌ای که رنج‌هایشان بر اثر پیامدهای فاجعه‌بار خشکاندن دریاچه ارومیه، در مستند «اکیزلر» ساخته «محمد علیمرادی» به تصویر کشیده شده بود، بر اثر بیماری سرطان جان خود را از دست داد.

این  خانواده‌ آذربایجانی،‎ در نزدیکی دریاچه اورمیه زندگی می‌کردند. فوت مادر این خانواده بار دیگر زنگ خطر را به صدا درآورده است و ضرورت احیای دریاچه اورمیه را بیش از پیش نشان می‌دهد.

خشکانیدن عمدی دریاچه ارومیه فاجعه‌ای زیست‌محیطی است که عواقب ناگوار بسیاری برای مردم آذربایجان به همراه داشته است. افزایش شیوع بیماری‌های تنفسی و سرطان، نابودی کشاورزی و دامپروری، و مهاجرت مردم از جمله این عواقب هستند.

مستند اکیزلر ساخته محمد علیمرادی، در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در آذربایجان جنوبی و قزاقستان تهیه شده و در همایش‌های زیست محیطی کشورهای قزاقستان، آذربایجان و فرانسه پخش و مورد نظر و توجه اکولوژیست‌ها و فعالین محیط زیست قرار گرفته و  در سال ۱۴۰۰ در استانبول ترکیه، برنده «جشنواره فیلم جهان تورک» شد.

این مستند تأثیرات فاجعه بار خشک شدن دریاچه اورمیه در آذربایجان جنوبی و دریاچه آرال در قزاقستان را به تصویر می کشد و نشان می‌دهد که چگونه حیات ساکنان این مناطق، به حیات دریاچه گره خورده است.

در فیلم، راوی به سراغ یکی از روستاهای اطراف دریاچه اورمیه رفته و تأثیر خشک شدن دریاچه را در زندگی اجتماعی و اقتصادی این روستانشینان نشان می‌دهد. خانواده‌هایی که زندگی‌شان تحت الشعاع خشکی دریاچه قرار گرفته است و کودکان دوقلویی که آینده‌ای مبهم برای آنها دیده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا