جهانسلامتی و زندگیسیاست

چین خواستار تمجید از کشورها در ازای ارسال لوازم پزشکی شد

گزارش های زیادی حاکی از آن است که مقامات چینی همتایان خود در اروپا را تحت فشار قرار داده اند تا در ازای دریافت محموله های لوازم پزشکی برای مبارزه با کرونا اظهارات مثبت در مورد چین بیان کنند.

افشاگری ها نشان گر این است که بیشتر تلاش های پکن در راستای به تصویر کشیدن خود به عنوان یک رهبر مسئول و قابل اعتماد در بهداشت عمومی جهانی است.

طی دو ماه گذشته، بسیاری از مقامات عالی رتبه دولتی در کشورهایی که در معرض شیوع ویروس کرونا قرار دارند، به دلیل کمک های چین، این کشور را مورد ستایش قرار داده اند.

وزیر امور خارجه ایتالیا چین را مسئول نجات جان بسیاری از مردم این کشور دانسته و رئیس جمهور صربستان پس از دریافت محموله پزشکی از چین، بر پرچم این کشور بوسه زد. 

همچنین، وزیر امور خارجه مکزیک در توییت خود تصویری از هواپیمایی چینی حاوی تجهیزات پزشکی منتشر کرد و زیر آن عبارت «تشکر از چین» را نوشت.

 مقامات برخی از کشورها اکنون می گویند که برای ستایش پکن از سوی چین تحت  فشار قرار گرفته اند.

برای مثال  مقامات چینی به «آندژی دودا»، رئیس جمهور لهستان فشار آورده اند که در ازای دریافت تجهیزات پزشکی با «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین تماس گرفته و از وی تشکر کند.

سفیر ایالات متحده آمریکا در لهستان به نیویورك تایمز گفته که، «این کشور تا زمانی که برای تشکر تماسی برقرار نمی‌کرد، این تجهیزات در اختیارش قرار نمی‌گرفت. بنابراین آنها [چینی ها] می توانند از این تماس تلفنی برای اهداف تبلیغاتی استفاده كنند»

بر اساس اعلام روزانه آلمانی «دی ولت آم سونتاگ»، مقامات چینی قصد داشتند به مقامات آلمانی نزدیک شوند و از آن‌‌ها درخواست کنند که بیانیه‌ای درباره عملکرد مثبت این کشور در مبارزه با کرونا و کمک آن به جامعه جهانی منتشر کنند. 

مدیر انستیتوی سیاست جهانی در برلین، «تورستن بنر» در این زمینه به آکسیوس گفت: «تلاش نسبتا تهاجمی حزب و دولت برای گفتن یک داستان خوب از چین، در واقع آگاهی عمومی از این اقدامات تبلیغاتی چین را افزایش می‌دهد. آن‌ها با اصرار در این زمینه، به پای خود شلیک می‌کنند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا