جهانسلامتی و زندگی

اسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکا: چین شدت شیوع کرونا را عمدا پنهان کرده بود

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات وزارت امنیت داخلی آمریکا  معتقدند چین میزان شیوع ویروس کرونا را برای انبار کردن احتیاجات در رابطه با تجهیزات پزشکی و محافظتی پنهان کرده بود.

بر اساس این گزارش اسوشیتدپرس می‌گوید که دولت چین اوایل ماه ژانویه (نیمه اول دی ماه) به طور عمد و آگاهانه شدت شیوع ویروس کووید-۱۲ را پنهان کرده است.

این خبرگزاری با اشاره به این که گزارش مذکور محرمانه نبوده ولی «فقط برای استفاده رسمی» تهیه شده‌است، در ادامه نوشت بنابر این گزارش چین با کوچک نشان دادن وسعت و شدت بیماری، واردات تجهیزات پزشکی را افزایش و صادرات این تجهیزات را کاهش داده است.

همچنین در این گزارش اتهام دیگر این است که چین امکان انتقال ویروس از انسان به انسان را در بیشتر روزهای ماه ژانویه از سازمان جهانی بهداشت پنهان کرده، تا بتواند مایحتاج بهداشتی و درمانی خود را تامین کند.

لازم به ذکر است که گزارش کارشناسان وزارت امنیت داخلی آمریکا بر اساس احتمالات ۹۵ درصدی‌ست که نشان می‌دهد  توازن صادرات و واردات چین در بازه زمانی مذکور، معمولی نبوده است.

پیش از این مقامات آمریکایی، از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه، از عدم تمایل چین در به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم و کلیدی انتقاد کرده‌اند.

همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه گفته بود که او شواهد و مدارکی را رویت کرده که ثابت می‌کند «موسسه ویروس‌‌شناسی ووهان» منشأ بیماری کووید-۱۹ است.

از سوی دیگر در روزهای اخیر شماری از نشریات غربی مدعی شدند نهادهای امنیتی پنج کشور انگلیسی‌زبان آمریکا، استرالیا، بریتانیا، کانادا و نیوزیلند (فایو آیز) در گزارشی محرمانه که بخش‌هایی از آن لو رفته گفته‌اند: «چین درباره سرایت کنندگی ویروس کرونا دروغ گفته است».

در تازه‌ترین اظهار نظرها مایک پمپئو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی گفته بود: «به یاد داشته باشید که چین تاریخچه آلوده کردن جهان را دارد، و آنها سابقه اداره کردن آزمایشگاه‌های زیر حد استانداردها را نیز دارند.»

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز با به زیر سوال بردن مدیریت چین در کنترل شیوع ویروس کووید۱۹ گفته‌بود که «اتفاقاتی رخ داده که ما از آنها بی خبریم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا