جهانسیاست

کاخ سفید: “نسل کشی” اویغورها را در دیدار با مقامات چین در میان خواهیم گذاشت

جن پسکی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه ۲۲ اسفند گفت که در جریان گفتگوها بین آمریکا با چین، در ۱۸ مارس (۲۸ اسفند)، "نسل کشی" اویغورها در ترکستان‌شرقی یکی از موضوعات خواهد بود.

جِن پْسِکی، در پاسخ به سوالی مبنی بر عناوین موضوعاتی که قرار است مقامات چینی و آمریکایی در نشست خود در آلاسکا بر روی آن مذاکره کنند، گفت که در مورد حقوق بشر، تایوان، هنگ کنگ، اویغورها و روابط اقتصادی گفتگو خواهد شد.

سخنگوی کاخ سفید در مورد اینکه آیا مسئله اویغورها در دستور کار قرار خواهد گرفت یا نه، گفت: “نسل کشی علیه مسلمانان اویغور یکی از موضوعاتی است که ما مستقیماً با چین در مورد آن گفتگو خواهیم کرد.”

پسکی با بیان اینکه ایالات متحده همچنان اقدامات چین علیه اویغورها را “نسل کشی” می‌داند، گفت: “ما به دنبال شرایطی هستیم که با کشورهای شریک در این زمینه همکاری کنیم و فشار بیشتری به چین وارد کنیم. همچنین، در این مورد بطور مستقیم با چین گفتگو خواهیم کرد، عقب‌نشینی نخواهیم کرد.”

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با یانگ جیچی رئیس کمیته امور خارجه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و وانگ یی وزیر امور خارجه این کشور در تاریخ ۱۸-۱۹ مارس، در آلاسکا دیدار می کند.

پسکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر اسرائیل با توافق هسته ای با ایران مخالفت کند، چه نوع نگرشی اتخاذ می کنید، گفت: “ما می دانیم که با توافق هسته ای با ایران مخالفت خواهد شد. ما به همکاری با اسرائیل، یک شریک مهم ادامه خواهیم داد.”

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه آنها به مذاکره با شرکای اروپایی خود برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران ادامه می دهند، خاطرنشان کرد که آنها برای دیپلماسی در روابط با این کشور اهمیت قائل هستند.

در این میان، ایالات متحده نسبت به تصمیم تغییر سیستم انتخاباتی هنگ کنگ از سوی بالاترین نهاد قانونگذاری چین، کنگره ملی خلق، واکنش جدی نشان داد.

آنتونی بلینکن این اقدام را محكوم كرد و این تغییر را “ادامه حمله چین به نهادهای دموكراتیك در هنگ كنگ” توصیف كرد.

به دنبال سخنان بلینکن، واکنش دیگری نیز از ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به اقدام پکن آمد.

پرایس این تغییر را “حمله مستقیم به استقلال، آزادی ها و فرایندهای دموکراتیک هنگ کنگ” توصیف کرد.

شیا بائولونگ، رئیس دفتر هنگ کنگ و رئیس امور ماکائو چین به انتقاد ایالات متحده از تغییر در قانون انتخابات هنگ کنگ پاسخ داد. شیا بائولونگ گفت که هنگ کنگ امر داخلی چین است و هیچ کشور خارجی حق مداخله ندارد.

او تغییرات در سیستم انتخاباتی در هنگ کنگ را “عملیاتی که سلامتی را به سیستم دموکراتیک شهر باز می گرداند” توصیف کرد.

رئیس دفتر هنگ کنگ و رئیس امور ماکائو چین با استدلال بر اینكه این تغییر به معنای “حذف مخالفان دموكراسی خواهی از اداره شهر نیست”، گفت: “مخالفان نیز نام های میهن پرستی دارند و آنها هنوز هم می توانند نامزد و انتخاب شوند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا