ایرانجهانخاورمیانه

حملات اسرائیل به نفت‌کش‌های حامل نفت سپاه پاسداران به سوریه 

مقامات آمریكایی و منطقه ای اعلام كردند كه اسرائیل حداقل ۱۲ كشتی حامل نفت سپاه پاسداران ایران به سوریه را مورد حمله قرار داده است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی که امروز جمعه ۲۲ اسفند منتشر کرده، نوشت، مقامات آمریكایی و منطقه ای اعلام كردند كه اسرائیل حداقل ۱۲ كشتی حامل نفت سپاه پاسداران ایران به سوریه را مورد حمله قرار داده است.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد، از اواخر سال ۲۰۱۹، اسرائیل از مین های دریایی برای حمله به کشتی های سپاه پاسداران ایران یا کسانی که محموله های ایرانی به سوریه حمل می کردند، در دریای سرخ و سایر مناطق منطقه استفاده کرده است.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت، برخی از حملات دریایی همچنین محموله های دیگری از جمله سلاح‌های ارسالی به بشار اسد را هدف قرار داده است.

اسرائیل قبلاً در مورد چنین حوادثی اظهارنظر نکرده و دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به سوالات وال‌استریت ژورنال پاسخی نداده و آن را به ارتش اسرائیل ارجاع داده است. نماینده ایران در سازمان ملل متحد نیز به درخواست اظهار نظر پاسخ نداده است.

افشای حملات اسرائیل در دریا بر علیه ایران، بُعد جدیدی از تلاش‌های این کشور برای مقابله با تحکیم نظامی و اقتصادی ایران و حمایت از گروه های نیابتی در منطقه را نشان می دهد. از سال ۲۰۱۸، اسرائیل صدها حمله هوایی، عمدتا در سوریه، برای نابودی گروه ها، سلاح ها و نفوذ ایران در سراسر منطقه انجام داده است.

این افشای اطلاعات همچنین در حالی است که تنش ها در منطقه افزایش یافته و دولت بایدن رویکرد نرم خود برای مقابله با ایران را در نظر گرفته است. دولت بایدن گفته است که می خواهد به توافقنامه بین المللی ۲۰۱۵ (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران بازگردد، اما پیشرفتی در این باره حاصل نشده است.

محموله های نفتی ارسالی به سوریه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کنترل می شود. ایالات متحده می گوید، هدف ایران از دور زدن تحریم های علیه ایران و سوریه، تأمین بودجه سپاه است. چنین تانکرهایی غالباً محموله‌ای به ارزش صدها میلیون دلار حمل می کنند.

حاملان نفت ایران غالباً مقاصد كاذب را اعلام می كنند و از تانكرهای قدیمی و فرسوده برای مخفی‌کاری استفاده می كنند و گاهی اوقات برای جلوگیری از كشف، نفت را از یك كشتی به كشتی دیگر انتقال می دهند.

نتانیاهو هفته گذشته ایران را مقصر انفجار یک کشتی باری متعلق به اسرائیل (هلیوس ری) دانست. وزارت امور خارجه ایران این اتهام را رد کرد.

همچنین، مقامات آمریکایی ایران را مقصر حملات سال ۲۰۱۹ به تانکرها در منطقه خلیج می دانند، برخی از این حملات با استفاده از مین انجام گرفته بود.

گیلا گملیِل، وزیر حفاظت از محیط زیست اسرائیل، هفته گذشته نیز تهران را به دست داشتن در بزرگترین فاجعه زیست محیطی اسرائیل متهم کرد.  ماه گذشته نشت صدها تن نفت و قیر سواحل اسرائیل را آلوده کرد.

کارشناسان می گویند رشته حملات علیه نفتکشهای ایرانی ناشی از عدم پیگیری جامعه بین المللی است؛ خصوصاً پس از آنکه ایران قول عدم انتقال نفت از یک نفتکش توقیفی به سوریه را داد.

وال‌استریت ژورنال به نقل از یک کارشناس حمل و نقل می‌گوید، از ۱۰ حمله به کشتی های حامل نفت ایران ۳ حمله در سال ۲۰۱۹ صورت گرفته است. همچنین، یک کارشناس حمل و نقل دیگر گفته که کشتی های مورد استفاده ایران ۶ بار در سال ۲۰۲۰ مورد حمله قرار گرفتند.

این کارشناس گفت: تهران در مورد حملات سكوت كرده است. چرا که ایران می‌ترسد، اگر شکایت کند و نتواند نتیجه مثبتی بدست بیاورد نشانه ای از ضعف ایران در مقابل اسراییل خواهد بود.

مین های لیمپت به طور مخفیانه به بدنه کشتی های بندر نصب می شوند و بعداً که منفجر می شوند، سوراخ هایی در کناره های شناورها ایجاد و باعث غرق شدن آن می‌شوند.

روز پنجشنبه، یک کانال پیام رسان تلگرامی نزدیک به نیروی دریایی ایران تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌داد در یک کشتی حامل نفت ایران به نام “شهر کرد” در نزدیکی لاذقیه سوریه، آتش سوزی رخ داده است. در این گزارش آمده بود که این کشتی توسط موشک ها مورد حمله قرار گرفته است. وال‌استریت ژورنال می‌نویسد، نمی توان مطمعن شد که آیا این حادثه مربوط به حملات اخیر اسراییل به کشتی های ایرانی بوده است یا خیر.

کارشناسان حمل و نقل ایران می گویند، حملات منتسب به اسرائیل منجر به غرق شدن هیچ کشتی‌ای نشده است، اما انفجارها، حداقل دو کشتی را مجبور به بازگشت به ایران کرده و در نتیجه تحویل سوخت به سوریه را به تعویق انداخته است.

به گفته یكی از افراد آشنا به این موضوع ، مقامات آمریكایی در دوران دولت ترامپ برای چنین حملاتی حمایت ضمنی آمریكا را ارائه داده اند. دو کشور رابطه طولانی مدت اشتراک اطلاعات داشته اند و ایالات متحده از حملات قبلی اسرائیل در سوریه حمایت کرده است.

ایلان گلدنبرگ، یکی از اعضای ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا در واشنگتن گفت، تا زمانی كه دولت بایدن معتقد باشد كه اسرائیل بدون ایجاد یک درگیری بزرگ این حملات را برای محافظت از خود انجام می‌دهد، من فکر نمی كنم كه آنها مانع اسرائیل شوند.

جیك سالیوان، مشاور امنیت ملی كاخ سفید، روز پنجشنبه با میر بن شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل در مورد طیف وسیعی از موضوعات، با محوریت مباحث مربوط به ایران، دیدار کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا