تحلیل و گزارشجهان

کارشناس روس: کل سیستم دفاع موشکی ارمنستان در دام ژنرال‌های آذربایجانی افتاد

تلفات قابل توجه سیستم پدافند هوایی ارمنستان در درگیری با آذربایجان به دلیل کمبود محاسبات گروه پدافند هوایی این کشور و همچنین ویژگی های تجهیزات نظامی ترکیه و تاکتیک های مدرن کاربرد آن است.

به گزارش بخش فارسی ای‌ان‌تی، این موضوع توسط الكساندر میخائیلوفسكی، متخصص نظامی روسیه در توضیحاتی که برای نشریه روسی «مسکووسکی کومسومولِتس» ارایه شده، بیان شد.

میخائیلوفسکی به حیله نظامی مورد استفاده توسط ارتش آذربایجان تاکید کرد و گفت: “آذربایجان هواپیماهای قدیمی «ای اِی-۲» شوروی (معروف به کوکوروزنیک) را به هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل کرده و سیستم دفاع هوایی ارمنستان از موفقیت های مکرر خود در نبرد با نیروی هوایی آذربایجان (پهپادها) صحبت و از سرنگونی آسان آنها خبر می داد. بعداً معلوم شد که “کوکوروزنیک” در امتداد خط تماس پرواز کرده و از این طریق توجه پدافند هوایی ارمنستان را جلب می‌کرد. و زمانی که سیستم پدافند هوایی ارمنستان مجبور به واکنش به این پهپادهای کهنه می‌شدند، اطلاعات دقیق در مورد استقرار تجهیزات ارتش ارمنستان فاش می‌شد. بدین صورت است که تمام سامانه های موشکی ضد هوایی منهدم شده است.”

میخائیلوفسکی در پاسخ به این سوال که چگونه هواپیماهای بدون سرنشین آذربایجانی برای سیستم دفاع موشکی ارمنستان “نامرئی” می مانند ، گفت: “اول اینکه این واقعیت نیست که سیستم دفاع موشکی ارمنستان توسط پهپادهای تهاجمی از بین رفته است. این می تواند پهپادهای اسرائیلی باشد – کامیکاز ناگور. آنها سیگنال رادار را ترجیح می دهند، که نشان دهنده سهل انگاری دفاع موشکی ارمنستان و دست کم گرفتن حریف است.”

این کارشناس نظامی افزوده که “با توجه به هنجارهای ارتش شوروی، یافتن هدف و پرتاب موشک ها ۱-۲ دقیقه و تا محل پرتاب حداکثر ده دقیقه طول می‌کشد. پس چرا آنها خودشان را نشان می‌دهند و در جای خود باقی می‌مانند؟ ظاهراً آنها انتظار چنین اقداماتی را از حریف نداشته اند.”

به گفته او: “علاوه بر این، اگر پهپاد پرتوی لیزر را به سمت هدف قرار دهد، پهپاد تهاجمی می تواند موشک های هدایت لیزر را از فاصله چندین کیلومتری محل سامانه شلیک کند.”

میخائیلوفسکی انهدام سامانه اس-۳۰۰ نیروهای پدافند هوایی ارمنستان را یک پیروزی بزرگ برای پهپادهای آذربایجانی دانست. وی تأکید کرد که هواپیماهای بدون سرنشین از ارتفاع پایین نمی توانند توسط اس-۳۰۰ شناسایی شوند. چرا که اس-۳۰۰ برای شناسایی اهداف موتور احتراق داخلی – هواپیماها، هلی کوپترها، پهپادهای بزرگ طراحی شده است: “پهپادهایی که از ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، هدف قابل شناسایی آنها [اس-۳۰۰] نیست. بنابراین، سامانه‌هایی که قبلا منهدم شده بودند باید شناسایی می‌کردند. چنین وظایفی را می توان توسط اوسا، استرلا، پانتسیر-اس حل کرد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا