جهان

سیاستمدار و مجری تلویزیون روس: “ارتش آذربایجان می تواند شوشا را بگیرد و این اجتناب ناپذیر است”

ماکسیم شِوچِنکو، سیاستمدار، روزنامه نگار، مجری تلویزیون و شخصیت مشهور روسی، ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) ویدیوی دیگری در مورد جنگ قره باغ کوهستانی در صفحه یوتیوب خود منتشر کرد.

به گزارش بخش فارسی ای‌ان‌تی، در همان ابتدای برنامه، شوچنکو بار دیگر به اطلاعات نادرست طرف ارمنی درباره مزدورانی که گفته می شود در طرف آذربایجان ‌می‌جنگند، پرداخت.

او گفت: “اکثریت قریب به اتفاق جوانان آذربایجانی می خواهند بجنگند. مادران، این کودکان را به جنگ آزادسازی می فرستند. میهن پرستی در آذربایجان افزایش بی سابقه ای دارد. آیا کسی حداقل یک دلیل برای من می‌تواند نشان دهد که چرا ارتش آذربایجان در حالی که مجهز به مدرن ترین سلاح ها است، به این مزدوران نیاز دارد؟”

این سیاستمدار روسی اعضای دیاسپورای ارمنی خارج از ارمنستان را به جنگ در قره باغ متهم کرد.

شوچنکو گفت: “این افراد در حال حاضر گوشت و خون جوانان ارمنی را که در معرض مرگ در کوههای قره باغ هستند، می فروشند.”

وی خاطرنشان كرد كه ارتش آذربایجان در چند كیلومتری شوشا قرار دارد و می تواند آن را بگیرد. ماکسیم شوچنکو تأکید کرد که این یک روند اجتناب ناپذیر است.

این سیاستمدار روسی گفت که نیروهای پشت نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان علاقه ای به حل مسالمت آمیز موضوع ندارند.

ماکسیم شوچنکو یادآوری کرد که حیدر علی‌اف و لوون ترپتروسیان تقریباً در مورد حل مسالمت آمیز مسئله توافق کردند، اما این توافق نامه نقض شد. این سیاستمدار روسی، آندری کوزیرف، وزیر امور خارجه پیشین روسیه را مسئول این حادثه دانست. ماکسیم شوچنکو تأکید کرد که کوزیرف هنوز در سیاست مسکو در مورد قفقاز جنوبی نقش دارد و مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلاش می کند این بردار را تغییر دهد.

شوچنکو بار دیگر تأکید کرد که ارتش آذربایجان می تواند شوشا و خانکندی را بگیرد اما این کار را نمی کند.

شِوچنکو گفت: “اگر فقط راه حل نظامی باقی بماند، ضربه ای وحشتناک به منافع روسیه وارد خواهد شد. حفظ روابط خوب با جهان اسلام، ترکیه و قفقاز به نفع روسیه است. این همان کاری است که روسیه انجام می دهد. فرصتی برای پایان دادن به حاکمیت نخبگان فراملی روسیوفوبی است. من همچنین از احیای تمامیت ارضی آذربایجان حمایت می کنم. امروز، سرباز آذربایجانی برای مردم ارمنستان، برای منافع مردم روسیه، برای آزادی ارامنه از دست نیروهایی که این فاجعه را برای آنها به وجود آورد، می جنگد، تا آنها گروگان عمده فروشان و خرده فروشان غربی نشوند. ما البته طرفدار صلح هستیم، اما گاهی صلح تنها از طریق سلاح حاصل می شود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا