آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

کرونا در کمین زندانیان سیاسی آذربایجان؛ جان زندانیان سیاسی در خطر است

شیوع گسترده ویروس کرونا، اعلام وضعیت قرمز در کشور و قرنطینه کردن ۵ شهر بزرگ نشان از گسترش ویروس کووید-۱۹ «کرونا» دارد.

بر این اساس زندانیان سیاسی در کشور با وجود بخشنامه های متعددی مبنی بر اعطای مرخصی با کار شکنی های مسئولین زندان و مقامات قضایی رو به رو شده و هیچ نتیجه ای نگرفته اند.

در اردبیل فعال سرشناس آذربایجانی آقای عباس لسانی در حال سپری کردن محکومیت ۱۵ ساله و یوسف کاری با محکومیت ۲ ساله در بند ۷ زندان مرکزی اردبیل هستند که پیشتر بارها با اعطای مرخصی به سفارش اداره کل اطلاعات به این فعالین مخالفت به عمل آمده بود.

دیگر فعالین ملی مدنی آذربایجانی به نامهای عسگر اکبرزاده، علی خیرجو، میثم جولانی، سجاد جولانی، محمد جولانی، مجتبی پروین، مصطفی پروین، مرتضی پروین، بهمن خیرجو، مهدی هوشمند، حسین بالاخانی، سبحان بخشی بازداشت شدگان اخیر در حمایت از عملیات آزاد سازی قاراباغ اشغالی و ارتش جمهوری آذربایجان در پارک «جیرال» که با ضرب و جرح مامورین امنیتی دستگیر شده اند.که تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ خبری از این فعالین در دست نیست. و خانواده این فعالین با مراجعه به شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای شهید بهشتی اردبیل با حتاکی و ناسزا گویی های بازپرس «بابک نونهال» مواجه شده اند.

فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز و جلفا:
زینال تنهایی، در تبریز، بابک کیومرثی و سعید سلطانی در جلفا با حجوم مامورین امنیتی در منزل و محل کار با ضرب و جرح شدید بازداشت شده اند. در پی اعتراضات آذربایجان در حمایت از عملیات آزاد سازی قاراباغ این فعالین در تبریز و جلفا با ضبط تلفن همراه و کامپیوتر بازداشت شده اند. بابک کیومرثی و سعید سلطانی در اداره اطلاعات جلفا در بازداشت بسر می‌برند ولی از محل نگهداری زینال تنهایی اطلاعی در دست نیست.

زندانیان سیاسی آذربایجانی محبوس در تهران:
علیرضا فرشی دیزج‌یکان، توحید امیر امینی، کیانوش اصلانی
علیرضا فرشی فعال مدنی آذربایجانی به همراه آقایان اکبر آزاد، بهنام شیخی سامانلو و حمید منافی نظرلو به علت شرکت در مراسم «روز جهانی زبان مادری»در سال ۱۳۹۲ بازداشت و در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به اتهام «عضویت در گروه و دستجات علیه امنیت ملی» هر کدام به دو سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید محکوم شده بودند.
در ۳۱ تیرماه ۹۹ حکم مذکور در خصوص آقایان بهنام شیخی، حمید منافی و علیرضا فرشی به اجرا در آمده است.
آقایان بهنام شیخی سامانلو و حمید منافی نادارلی با اعطای مرخصی به دلیل شیوع ویروس کرونا چندی پیش از زندان اوین به مرخصی اعزام گردیدند.

زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج: دکتر لطیف حسنی.
دکتر لطیف حسنی در سال ۱۳۹۱ بدلیل درخواست مجوز تشکل قانونی بازداشت و طی دادگاه‌های فرمایشی با حکم سنگین ۹ سال زندان روبرو گردیده و علی‌رغم گذشت بیش از ۸ سال هیچ یک از امتیازات قانونی زندانی به وی تعلق نگرفته و با وجود شیوع کرونا در زندان نیز به مرخصی اعزام نشد.

توحید امیرامینی و کیانوش اصلانی دیگر بازداشت شدگان گرامیداشت «روز جهانی زبان مادری» هستند که کماکان در زندان اوین در حال سپری نمودن دوران محکومیت به ترتیب ۷و ۵ ساله خود هستند.

افزودنیست «میشل باچله» کمیسر عالی حقوق بشر با اشاره به خطر کووید ۱۹ از مقامات ایرانی خواستار آزادی بی قید و شرط مدافعین حقوق بشر و بازداشت شدگان اخیر آذربایجان را شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا