جهانخاورمیانه

چین و روسیه قطعنامه شورای امنیت برای کمک‌رسانی به سوریه را وتو کردند

چین و روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای کمک‌رسانی بشر دوستانه مرزی از دو پاسگاه مرزی ترکیه به جنگ‌زدگان سوریه را وتو کردند.

کریستوف هویسگن، نماینده آلمان در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه اعلام کرد که چین و روسیه قطعنامه تهیه شده از سوی آلمان و بلژیک به‌منظور باز نگه داشتن دو نقطه مرزی ترکیه به سوریه به‌مدت یک سال دیگر جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم بحران‌زده سوریه را وتو کردند.

به‌جز روسیه و چین، ۱۳ عضو دیگر شورای امنیت به این قطعنامه رأی مثبت داده بودند.

بنا به گزارشات منتشر شده بلافاصله پس از وتوی این قطعنامه روسیه خواستار تصویب قطعنامه پیشنهادی خود شده که خواستار ارایه کمک‌ها تحت نظارت حکومت بشار اسد، و از طریق یکی از دو نقطه مرزی تحت کنترل او و به‌مدت ۶ ماه شده است.

سازمان ملل متحد که از سال ۲۰۱۴ به مردم جنگ‌زده سوریه کمک‌های بشردوستاه ارسال می‌کند، تا روز جمعه ۲۰ تیرماه (دهم ژوئيه) مجبور است تا راهی برای ارسال کمک‌هایی که مردم سوریه به آنها نیاز مبرم دارند، پیدا کند.

امداد‌رسانی‌های انسان‌دوستان به مردم سوریه بدون دخالت دولت بشار اسد، از ۶ سال پیش به این سو، به‌صورت موقتی و زمان‌دار، تمدید شده‌است. اما تمدید آخری روز ۲۰ تیر پایان می‌یابد.

عفو بین‌الملل از وتوی قطعنامه ارسال‌کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه توسط روسیه و چین ابراز تاسف کرد و در باره پیامدهای انسانی آن هشدار داده است.

اسوشتیدپرس نوشته که در جریان نشست مجازی شورای امنیت، رادنی هانتر، نماینده ایالات متحده، از چین و روسیه به‌خاطر وتوی قطعنامه به شدت انتقاد کرده است.

نماینده ایالات متحده گفته که «دورویی فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین در راستای ارجحیت دادن سیاستشان بر زندگی مردم سوریه، در روند آن‌چه شورای امنیت انجام داده باعث شرم‌آوری ا‌ست»

سفیر چین نیز آمریکا و اتحادیه اروپا را به‌دلیل تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که بر علیه دولت بشار اسد اعمال کرده‌اند مورد انتقاد قرار داده‌ که در پاسخ نماینده آمریکا یادآوری کرده این تحریم‌ها، امدادهای بشردوستانه را در شامل نمی‌شود.

در آغاز  چهار پاسگاه مرزی از ترکیه به سوی سوریه برای تحویل کمک‌های انسانی باز بود، اما شمار گذرگاه‌ها سپس با فشار روسیه به دو نقطه کاهش یافت که در قلمرو حاکمیت بشار اسد قرار دارند. همچنین مدت قطعنامه ها از یک سال به شش ماه کاش پیدا کرد.

این محدودیت در برخی از مناطق سوریه بر شرایط زندگی مردم تأثیر منفی گذاشت.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا