اجتماعیجهان

کنگره آمریکا لایحه حمایت از «تورک‌های اویغور» را تصویب کرد

مجلس نمایندگان ایالات متحده لایحه تحریم مقامات چین به دلیل «ظلم و ستم» به ساکنان منطقه خودمختار «سینجان» و «تورک‌های اویغور» در تورکستان شرقی را با ۴۰٧ رای موافق تصویب کرد.

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا لایحه تحریم مقامات چین به دلیل ظلم و ستم به ساکنان منطقه خودمختار سینجان و ترک‌های اویغور در ترکستان شرقی که توسط «برد شرمان» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا ارائه شده بود را با 407 رای موافق در برابر تنها یک رای مخالف تصویب کرد.

 

مجلس سنای آمریکا ماه گذشته نیز لایحه مشابهی را تصویب کرده بود که بر اساس آن دولت دونالد ترامپ به تحریم برخی از مقامات چین که علیه اقلیت های مسلمان و ترک های اویغور ظلم و فشار اعمال می کنند، فراخوانده شد.

در این لایحه خواسته شد تا فروش تمام دستگاه‌های آمریکایی به چین که می توانند برای اهداف نظارتی مورد استفاده قرار بگیرند ممنوع شود.

کوین مک کارتی، رهبر اقلیت ها در مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار بیانیه ای در خصوص لایحه مذکور اظهار داشت: ایالت متحده آمریکا نمی تواند نسبت به ظلم و فشار به اقلیت ها در چین بی تفاوت باشد.

وی تاکید کرد: نمی توان به بهانه های غیر موجه ظلم و اعمال فشار کرد.

لایحه تحریم مقامات چین که در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به تصویب رسیده، برای تایید و اجرایی شدن به کاخ سفید ارسال خواهد شد.

گفتنی است سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش خود درباره اقدامات چین در ترکستان شرقی، تاکید کرده که دولت پکن تحت عنوان “تدابیر پلیسی پیشگیرانه” بسیاری از اویغورهای بی گناه را بدون هیچ روند قضایی در اردوگاه های اجباری محبوس کرده است.

پکن در اکتبر 2018 به وجود پایگاه‌های نظامی سری در منطقه سینجان که در آن مسلمانان نگهداری می‌شوند، اذعان کرد. چین در توجیه این سیاست خود ادعا کرده که این اقدامات برای “مبارزه با تروریسم” صورت می‌گیرد.

براساس داده‌های سازمان عفو بین‌الملل، پارلمان اروپا و دیده بان حقوق بشر، از سرنوشت بسیاری از روشنفکران، دانشمندان، ورزشکاران و هنرمندان اویغور که در «اردوگاه‌های اجباری» چین به سر می‌برند، اطلاعی در دست نیست.

بیش از یک میلیون تُرک اویغور به اتهام «افراط‌ گرایی دینی» و با هدف محور هویت فرهنگی و تاریخی در اردوگاه‌های بازپروری اجباری دولت چین در منطقه خودمختار سین‌کیانگ بازداشت شده‌اند. دولت چین همواره درخواست‌های نمایندگان سازمان های مردم نهاد، حقوق بشری و سازمان ملل متحد برای سفر به منطقه سین کیانگ و بررسی شرایط مسلمانان اویغور از نزدیک را رد کرده است.

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا