آذربایجانایرانجهانسیاست

گزارشی از وبینار “تأثیر توافق هسته ای ایران بر خاورمیانه” و سخنرانی صالح کامرانی

پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۶ فروردین، با تلاش انجمن حمایت از اقلیت‌ها، کنفرانسی را با موضوع "تأثیر توافق هسته ای ایران بر خاورمیانه" به صورت آنلاین برگزار کرد.

همانطور که پیش‌تر گزارش داده بودیم، روز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۰، پارلمان اروپا با تلاش انجمن حمایت از اقلیت‌ها، کنفرانسی را در قالب وبینار با موضوعات “انتخابات در ایران” و “تأثیر توافق هسته ای ایران بر خاورمیانه” به صورت آنلاین برگزار کرد.

این کنفرانس به ریاست فولویو مارتوچیلو، نماینده‌ پارلمان اروپا از ایتالیا و گردانندگی مانیل مسالمی (Manel Msalmi) مشاور پارلمان اروپا انجام گرفت.

مهمانان سخنران در این کنفرانس ۱۲ نفر بودند که به عنوان کارشناس، فعال سیاسی و حقوق بشری در آن حضور داشتند.
مهمانان شرکت کننده نیز از کشورهای مختلفی چون عراق، بحرین، سوریه، اسرائیل، هلند، بلژیک، بریتانیا و آمریکا بودند.

در این کنفرانس نمایندگانی از احزاب و سازمان‌های متعلق به ملت‌های بلوچ، تورک و عرب الاحواز شرکت داشتند و به دفاع از منافع مردم خود سخن گفتند.

فولویو مارتوچیلو وبینار را با سخنرانی خود و در مخالفت با عقد هر گونه قراداد با ایران آغاز نموده و اظهار داشت که رژیم جمهوری اسلامی ایران در سایه‌ چنین توافق‌نامه‌ای به سیاست سرکوب مردم در ایران و کشتار و ترور در سطح جهانی مانند گذشته ادامه خواهد داد.

وی همچنین به اقدامات تروریستی رژیم ایران در اروپا و ربودن مخالفان نظام از کشورهای همسایه همچون عراق، عمان و ترکیه اشاره نموده و خواستار منزوی نمودن هر چه بیشتر ایران در سطح جهانی و بخصوص از سوی اروپا شد.

صالح کامرانی، دبیرکل حزب مرکزی آذربایجان و وکیل حقوق بشر، نیز گزارشی را در این وبینار ارائه داد.

صالح کامرانی گفت که برنامه هسته ای ایران نه تنها برای منطقه بلکه برای کل جهان یک تهدید جدی است. به گفته وی، همسویی تلاش های دیپلماتیک و همچنین مشخص کردن استراتژی اصلی رژیم ایران نقش مهمی در جلوگیری از اقداماتی دارد که صلح و ثبات را تهدید می کند. در اینجا گزیده ای از سخنان صالح کامرانی آورده شده است:

“برنامه هسته‌ای ایران نه تنها برای منطقه بلکه برای کل جهان یک مشکل جدی است. تحریم های اعمال شده به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، تعدادی از اقدامات سیاسی و اقتصادی برنامه ریزی شده و غیره در جلوگیری از این اقدامات توسط ایران تاثیرگذار نبوده است. از این دیدگاه، اقدامات با هدف متوقف كردن ایران باید به صورت جامع اجرا شود و در مدت زمان مشخصی بطور حداكثری تقویت شود. بعلاوه، جلوگیری از این مشکل بدون مشخص کردن استراتژی اصلی ایران و درک واقعیتهای این کشور غیرممکن است. یعنی شناختن اهداف و مرام اصلی ایران ضروری است. در حال حاضر، جوهره رژیم ایران سه عنصر اصلی را منعکس می کند: اینها، پان تشیع، پان فارسیسم و ​​سیاست تروریسم این کشور است. این سه عنصر باعث تنش و درگیری در جهان می شود. موضع مرکزگرایی، که مبتنی بر طرز تفکر قدیمی است، از نظر ماهیتی با رژیم ایران مطابقت دارد. جلوگیری از استفاده ایران از سلاح هسته ای بدون دانستن موضع ایران و مبارزات ملت و فعالان آذربایجان جنوبی غیرممکن به نظر می رسد.
به این نکته باید توجه داشت که ایران در تلاش است روابط خود را با روسیه و چین گسترش دهد. در حال حاضر، مهمترین مسئله جلوگیری از استفاده ایران از سلاح هسته ای و فراهم کردن شرایط به ملتهای غیر فارس است كه گام سازمان یافته ای بردارند. امروز، به عنوان حزب مرکزی آذربایجان، حل این مسئله در مدت زمان کوتاه یکی از موارد فوری برای ماست.
نباید فراموش کنیم که امروزه بسیاری از ملت های غیر فارس در ایران زندگی می کنند. این مسئله حل نخواهد شد مگر اینکه حقوق آنها نسبت به زبانهای مادریشان تضمین شود و تعدادی از مشکلات مربوط به حمایت از آزادی آنها برطرف شود.

اسامی تعدادی از سخنرانان:
– خانم مانیل مسالمی رئیس انجمن اروپایی برای دفاع از حقوق اقلیت‌‌ها در بروکسل
-آقای سید لوکاسین (Sid Lukkassen)، نویسنده و فیلسوف هلندی
-آقای ناصر بلیده‌ای دبیرکل حزب مردم بلوچستان​
-آقای سعید حمدان دبیرکل جنبش عربی برای آزادی اهواز
-آقای صالح کامرانی رهبر حزب مرکزی آذربایجان و وکیل حقوق بشر
-آقای اِلی پیرز مشاور سیاسی و رییس سابق کمپین سیاسی در آمریکا و رئیس کینیون گروپ (Kinyon Group)
– آقای خلف الکعبی رئیس کمیته‌ی خارجی و مبارزه‌ی اعراب برای استقلال احواز
– آقای فیصل فولاد دبیرکل دیدبان حقوق بشر بحرین

در پایان نشست خانم مانیل مسالمی، گرداننده‌ جلسه در  یک جمع‌بندی مهمترین نکات کنفرانس را به شرکت کنندگان ارئه کرد. کنفرانس با تشکر آقای سعید حمدان از سخنرانان و شرکت کنندگان به پایان رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا