آذربایجاناجتماعیایرانسیاستمحیط زیست

گزارش ای‌ان‌تی از «مافیای شکار»، «مافیای زمین‌خواری» و «مافیای دادگستری» در خداآفرین

گروهی متشکل از اعضای ارگان‌های اجرایی، قضایی و محلی در شهرستان خدافرین اقدام به شکار غیر قانونی گونه‌های تحت حفاظت، زمین‌خواری و تهدید ساکنین می‌کنند.

بر اساس گزارشات میدانی که بدست بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی رسیده، گروهی متشکل از رییس شورای روستای دریلو (دیریلی) خدافرین، برخی شکارچیان باسابقه منطقه، شبعه ۱۰۱ دادگاه کیفری خدافرین، عضو شورای حل اختلاف دادگستری خدافرین، رئیس و نماینده حقوقی اداره محیط زیست خدافرین و یک وکیل دادگستری اقدام به شکار غیر قانونی گونه‌های تحت حفاظت، زمین‌خواری، تبانی و رشوه در پرونده‌های دادگستری و تهدید ساکنین منطقه می‌کنند.

بر اساس این گزارش، «نادر لیثی خان‌زاده، رییس شورای دهستان دیریلی (دریلو) شهرستان خدآفرین» با همکاری برخی دیگر از «شکارچیان با سابقه منطقه» که نام یکی از آنها «شهسوار بشیری» عنوان شده، با پشتوانه «شبعه ۱۰۱ دادگاه کیفری خدافرین به ریاست قاضی یونس کاظم‌زاده»، همچنین «تیمور لیثی خان‌زاده، عضو شورای حل اختلاف دادگستری شهرستان خدافرین» که در عین حال برادر نادر لیثی خان‌زاده، رییس شورای دریلو است، «عادل معالی، دفتر دار سابق دادگاه کیفری»، «مرتضی نعمت پور، رئیس اداره محیط زیست»، «حسن زاده، نماینده حقوقی اداره محیط زیست» و «علی حسن‌زاده بسطام، وکیل دادگستری» اقدام به «قتل‌عام بز کوهی» در جنگل‌های این منطقه، زمین‌خواری، تبانی و رشوه در پرونده‌های دادگستری و تهدید ساکنین منطقه می‌کنند.

به گفته اهالی منطقه، نادر لیثی خان‌زاده، رییس شورای دهستان دیریلی (دریلو) شهرستان خدآفرین به همراه شهسوار بشیری، دیگر شکارچی باسابقه منطقه که چندین سال است به شکار غیرقانونی خود ادامه میدهند، هر وقت از سوی «مامورین محیط زیست تحویل دادگاه می‌شوند، توسط شبعه کیفری دادگاه خدافرین به ریاست قاضی یونس کاظم زاده تبرئه شده و دوباره به شکار غیرمجاز خود ادامه داده‌اند.

اهالی منطقه همچنین می‌گویند، رییس شورای روستای دیریلی در سایه ارتباط «دوستی که با قاضی دارد، هر کاری میکند. [از جمله] زمین کشاورزی را غیر قانونی ساخت ساز میکند» و «چندین هکتار مرتع را تصرف و فنس‌کِشی کرده هیچ ارگانی پیگیری نمیکند.»

اهالی منطقه به نقل از محیط بانان می‌گویند که نادر لیثی خان‌زاده با همکاری دیگر شکارچیان با سابقه منطقه، تا کنون «بیش از ۱۰۰ رأس بز کوهی و چندین حیوان نادر را شکار کرده‌اند و با قاضی یونس کاظم زاده باهم خورده‌اند.»

همچنین، «شهسوار بشیری» شکارچی با سابقه که «چندین بار اقدام به تعبیدش کرده‌اند در سایه دوستی که با قلی‌ الله قلی‌زاده، نماینده سابق دارد نتوانسته‌اند حتی جریمه‌اش کنند.»

از سوی دیگر، به گفته اهالی منطقه، قاضی یونس کاظم زاده، در سایه «مافیایی که با همکاری عادل معالی، دفتر دار سابقش راه انداخته»، تا کنون «چندین حق را بطور آشکار ضایع کرده‌اند.»

عادل معالی، دفتر دار سابق شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری خدافرین که «چند بار خلافش را گرفته‌اند و حدیداً نیز از دادگاه خدافرین برداشته شده». در سایه اینکه «باجاناق ریس اطلاعات شهرستان خدافرین هست»، «هیچ کسی هم کاری از دستش بر نمی‌آید» چرا که «چندین نمونه سابقه تهدید از طرف این آقایان ملاحظه شده است.»

از سوی دیگر، «مرتضی نعمت پور، رئیس اداره محیط زیست» و «حسن زاده، نماینده حقوقی اداره محیط زیست» نیز ارتباط مستقیمی با «عادل مالی، دفتر دار سابق شعبه ۱۰۱ کیفری» دارند و در این دایره مافیایی سهیم هستند.

به گفته ساکنین محلی: «حتی چندین بار افراد بی گناه و مرز نشین شهرستان خدافرین خواستند از حق خود دفاع کنند که عوامل قاضی کاظم زاده شبانه خانه او ریخته‌اند و با تهدید ساکتش کرده‌اند.»

همچنین، «قاضی کاظم زاده چندین مورد پرونده را با گرفتن رشوه های کلان حل کرده» و برای این کار «کار چاق کن‌هایی هم دارد در شهرستان. مثلا علی حسن زاده بسطام. وکیل دادگستری که کلیه پرونده های او در شعبه ۱۰۱ کیفری بدون شک به نفع موکل او رای میگیرد.»

به گفته شاهدین منطقه، «مردم جلوی دفتر وکالت علی حسن زاده بسطام صف بسته‌اند. چون مردم میدانند که هیچ وکیلی نمیتواند کاری کند، چرا که او دوره وکالت خود را در دفتر قاضی کاظم زاده گذرانده و از آن موقع دوستی بین این دو نفر شکل گرفته است.»

اهالی منطقه تاکید می‌کنند که «این افراد بطور مستقیم در ارتباط هستند و منطقه را به گند کشیده‌اند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا