سیاست

گفت‌وگوی مایک پمپئو با مقامات اسرائیل، عربستان و امارات درباره حمله به مواضع حشد شعبی

وزیر امور خارجه آمریکا با نخست وزیر اسرائیل، ولیعهد عربستان سعودی و معاون رئیس ستاد کل ارتش امارات متحده عربی پیرامون حمله به مواضع «کتائب حزب الله» در عراق و سوریه تلفنی گفت‌وگو کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان معاون رئیس ستاد کل ارتش امارات متحده عربی پیرامون حمله به مواضع گروه کتائب حزب الله در عراق و سوریه تلفنی گفت‌وگو کرده و پیام “همکاری نزدیک” داد.

 

 

طبق اعلام مورگان اورتاگوس، سخنگوی این وزارتخانه در گفتگوی پمپئو با نتانیاهو “تهدیدهای ناشی از ایران در منطقه و پشت پرده حملات اخیر آمریکا در سوریه و عراق” مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

 

پمپئو تاکید کرده که اقدامات آمریکا در راستای دفاع از شهروندان و منافعش در منطقه در مقابل تهدید ایران به قاطعیت ادامه خواهد یافت.

 

او با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده نیروهای مسلح امارات متحده عربی نیز از حمایت این کشور از واشنگتن علیه ایران تشکر و تاکید کرد که مواضع دو کشور در یک خط قرار داشته و همکاری ها ادامه خواهد یافت.

 

در گفتگوی تلفنی پمپئو و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نیز حملات به گروه کتائب حزب الله به شکلی جامع مورد بررسی قرار گرفته و بر همکاری علیه اقدامات ایران در منطقه تاکید شد.

 

گفتنی است کتائب حزب الله، از گروه های حشد الشعبی عراق هفته پیش پایگاه متعلق به ائتلاف به رهبری آمریکا در کرکوک را هدف قرار داد. در نتیجه پرتاب نزدیک به 30 راکت توسط این گروه، یک شهروند آمریکایی کشته و چهار نفر دیگر از آنها با دو نظامی عراقی زخمی شدند.

 

پس از آن، آمریکا 5 موضع کتائب حزب الله در عراق و سوریه را بمباران کرد. در این حملات حداقل 28 تن کشته و بیش از 55 نفر زخمی شدند. برخی منابع از کشته شدن دست‌کم 4 فرمانده محلی کتائب حزب الله در این حملات خبر داده‌اند.

 

نخست وزیر اسرائیل با استقبال از این حملات، این اقدام واشنگتن را یک «اقدام مهم علیه ایران و گروه‌های نیابتی تهران در منطقه» توصیف کرد.

 

.

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا