ایرانخاورمیانهسیاست

یک فرمانده سپاه پاسداران ایران در سوریه کشته شد

فرهاد دبیریان یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در دمشق سوریه کشته شده است.

خبرگزاری فارس روز شنبه، ۱۷ اسفندماه، در گزارش خود فرهاد دبیریان را «مسئول بلدیه زینبیه و فرمانده قبلی شهر تدمر» نامید و افزود او روز جمعه در زینبیه «به شهادت رسید و به یاران شهیدش پیوست».

این خبرگزاری در گزارش خود عکس‌هایی از فرهاد دبیریان، در اونیفورم فرماندهان سپاه و در کنار ابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، منتشر کرده، اما به نحوه کشته شدن او اشاره نکرده است.

همچنین در حالی که اعضا و فرماندهان سپاهی مستقر در سوریه و سایر نقاط خارج از ایران، جزء نیروی قدس سپاه پاسداران هستند، خبرگزاری فارس به عضویت فرهاد دبیریان در نیروی قدس اشاره نکرده است.

در این میان، گروه ناظر حقوق بشر سوریه که اخبار سوریه را منتشر می‌کند فرهاد دبیریان را چهره نزدیک به حسن نصرالله و فرمانده عملیات نظامی علیه داعش در جنگ آزادی پالمیرا (تدمر) نامید و افزود او در سوءقصد مسلحانه در منطقه حرم زینب کشته شده است.

ناظر حقوق بشر سوریه از بریتانیا رویدادهای جنگ ۹ ساله سوریه را دنبال می‌کند و معمولا منبع خبری معتبر محسوب می‌شود اما جزئیات بیشتری در مورد «سوء قصد» به این فرمانده سپاهی ارائه نکرده است.

رسانه‌های اسرائیل نیز که گزارش‌ مرگ فرهاد دبیریان را به‌سرعت بازتاب دادند، این پرسش را مطرح کردند که عامل حمله به جان این مهره ارشد نیروی قدس در دمشق چه فرد یا گروهی می‌تواند باشد.

با پیروزی‌های ارتش بشار اسد با یاری گسترده روسیه، ایران و شبه نظامیان حزب‌الله، دمشق، پایتخت سوریه، در دوره اخیر در آرامش به سر برده و عملیات نظامی در آن در جریان نبوده است.

با وجود این، معلوم نیست فرهاد دبیریان به دست چه عواملی در پایتخت سوریه مورد سوء قصد قرار گرفته است.

این فرمانده ایرانی زینبیه دو ماه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، هدف حمله قرار گرفته است.

یک ماه بعد از کشته شدن سلیمانی نیز اصغر پاشاپور که از اعضای ارشد سپاه و در میان همراهان دائمی سلیمانی بود، در سوریه کشته شد.

به نوشته تسنیم، خبرگزاری دیگر نزدیک به سپاه، اصغر پاشاپور «مستشار نظامی رزمندگان دفاع وطنی سوریه و فرمانده قرارگاه عملیاتی شمال سوریه بود که عمده آموزش‌های رزمندگان سوری را بر عهده داشت».

تسنیم در همان زمان گزارش داد که اصغر پاشاپور در حلب توسط نیروهای جبهه النصره ربوده و «پیکر بی‌سر» او با دو اسیر این گروه مبادله شده و سپس روز هشتم اسفند در ایران خاک شد.

بدین ترتیب بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، دست‌کم دو تن از فرماندهان ایرانی نزدیک به او نیز کشته شده‌اند.

پس از مرگ قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، معاون نیروهای حشدالشعبی عراق در حمله پهپادی روز ۱۳ دی آمریکا در فرودگاه بغداد، این ارزیابی مطرح شد که برنامه‌ای برای کشتن هدفمند سایر مهره‌های مهم نظامی ایرانی و فرماندهان شبه نظامیان هم‌پیمان با ایران در منطقه، در دستور کار قرار گرفته است.

این ارزیابی‌ها پس از آن تقویت شد که رسانه‌های آمریکا خبر دادند که عبدالرضا شهلایی، فرمانده ارشد سپاه در منطقه که به باور آمریکا، فرمانده اصلی ارتباط ایران با نیروهای حوثی در یمن است، از سوء قصد پهپادی آمریکا در روزهای مصادف با کشته شدن قاسم سلیمانی، «جان به در برد».

آمریکا یک ماه پیش از کشتن قاسم سلیمانی، با معرفی عبدالرضا شهلایی به عنوان مدیر مالی و تدارکاتی نیروی قدس سپاه، اعلام کرد، برای گرفتن اطلاعاتی که به دستگیری او منجر شود، جایزه ۱۵ میلیون دلاری تعیین کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا