ایران

۱۸۰ قاضی سابق در نامه‌ای به قوه قضاییه مداخله غیرقانونی در کانون وکلا را محکوم کردند

در ادامه اعتراض‌های صنفی گسترده به پیش‌نویس آیین‌نامه قوه قضائیه درباره کانون وکلا، ۱۸۰ قاضی سابق دادگستری در نامه‌ای به رئیس این قوه بر ضرورت حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری تاکید کردند.

ده‌ها نفر از قضات سابق دادگستری، در نامه‌ای که روز دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت منتشر شد از قوه قضاییه خواستند ته ممانع «مداخله خلاف قانون» معاون حقوقی قوه قضاییه در امور کانون وکلا شود.

به گزارش ایسنا امضا کنندگان این نامه، پیش‌نویس آیین‌نامه پیشنهادی معاونت حقوقی قوه قضاییه را مغایر با ماده ۲۲ لایحه قانونی قانون استقلال کانون وکلای دادگستری خوانده‌اند.

در این نامه همچنین تاکید شده است که « پیشنهاد آیین نامه ی آن قانون با کانون وکلای دادگستری است» و «در صورت ضرورت اصلاح، بایستی پیشنهاد اصلاح از کانون وکلای دادگستری باشد.»

آنان همچنین این اقدام را موجب «خدشه‌دار شدن استقلال دیرپاترین نهاد مدنی ایران در جامعه حقوقی و نیز در صحنه بین المللی» توصیف کرده‌اند.

پیش‌تر، شورای تشكل‌های وكلای دادگستری، متشكل از ۳۰ تشكل فعال وكلا نیز در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار لغو پیش‌نویس آیین‌نامه پیشنهادی قوه قضائیه درباره کانون وکلای دادگستری شده بودند.

همچنین در نامه‌ای دیگر شماری از حقوقدانان و استادان دانشگاه نیز در نامه‌ای به رییس این قوه به اقدام «بخش‌هایی از قوه قضائیه» علیه استقلال وکلا اعتراض کرده بودند

خقوق‌دانان در این نامه با اشاره به اینکه « استقلال نهاد وکالت از نهادهای حاکمیتی، عنصری جدایی ناپذیر از اصل جهانشمول و غیرقابل انکارِ دادرسی عادلانه است» به درج شدن این موضوع در قانون اساسی ایران در «اصل سی و پنجم» تاکید کردند و گفته‌اند که این اصل «حق دسترسی به وکیل دادگستری را به عنوان حق اساسی شهروندان تلقی نموده است.«

آنها در پایان از ابراهیم رییسی خواسته‌ بودند که «از انجام اقداماتِ مخالف قوانین عادی و قانون اساسی در جهت نقض استقلال کانون‌های وکلا و نهاد وکالت، جلوگیری» نماید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا