ایرانسلامتی و زندگی

شمار مبتلایان و جانباخته‌گان کرونا در ایران؛ روند صعودی شدت گرفت

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران از افزایش شمار جانباختگان ویروس کرونا به ۶ هزار و ۳۴۰ نفر تا ظهر امروز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت خبر داد.

کیانوش جهانپور، امروز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت از جان باختن ۶۳ نفر دیگر در کشور بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ خبر داد. بدین ترتیب، تعداد درگذشتگان کرونا در ایران به ۶ هزار و ۳۴۰ تن افزایش یافت.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از ابتلای ۱۳۲۳ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد که ۳۴۷ مورد نسبت به دو روز گذشته افزایش نشان می‌دهد.

بدین ترتیب از زمان شیوع این بیماری در ایران مجموعا ۹۹ هزار و ۹۷۰ نفر بیمار کرونایی شناسایی شده است.

همچنین تا کنون ۵۱۹ هزار و ۵۴۳  آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است. تا دیروز این میزان به ۵۰۸ هزار و ۲۸۸ می رسید.

به گفته آقای جهانپور، از تعداد کل مبتلایان،  ۲هزار و ۶۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۸۰ هزار و ۴۷۵ نفر هم بهبود یافته اند.

از سوی دیگر کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت اعلام کرده است که در ۱۵ استان کشور روند صعودی ابتلا به ویروس کرونا مشاهده می‌شود.

بر این اساس در استان‌هی قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه، روند صعودی شیوع کرونا مشاهده می‌شود.

همچنین ستاد ملی مقابله با کرونا روز یک‌شنبه با انتشار گزارشی اسامی ۶۱ شهرستان را که در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند، اعلام کرد.

براساس این گزارش شهرستان‌های شمیرانات و ری در استان تهران، آشتیان در استان مرکزی و اهر در آذربایجان شرقی با متوسط بستری روزانه شش نفر به ازای هر صدهزار نفر جمعیت، بالاترین میزان بستری در کشور را دارند.

رضا نجاتی سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در الاهواز روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت اعلام کرد «بر اساس تصمیم شورای تامین استان اگر ظرف سه روز آینده مردم و صنوف اهواز وچند شهر دیگر که آمار مبتلایان بالایی دارند نسبت به رعایت اصول بهداشتی بی توجهی یا کم توجهی نمایند و همچنان آمار بالا باشد شهر مربوطه قرنطینه خواهد شد.»

همچنین حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران صبح روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت از روز دوشنبه مساجد ۱۳۲ شهرستان و از ۲۰ اردیبهشت مدارس مناطق کم خطر باز می‌شود.

این در حالی است که پیش از این مقامات وزارت بهداشت ایران از نبود مناطق سفید در ایران خبر داده بودند. کیانوش جهانپور گفته بود: «هیچ استانی در وضعیت سفید از نظر ابتلا به کرونا نیست.»

حسن روحانی پیش از این گفته بود تصمیم دولت مبنی بر تاریخ بررسی بازگشایی اماکن مذهبی پایان اردیبهشت باشد اما به درخواست علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، دولت نیز تصمیم خود را عوض کرده و این تاریخ را جلو کشیده است.

رئیس‌جمهور ایران مشخص نکرد که آیا در این خصوص از نظر کارشناسان همه‌گیری و پزشکان نیز استفاده شده است یا نه.

آقای روحانی همچنین از بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: «در جلسه پیشنهاد داده شد که مدارس مناطقی که در مناطق کم‌خطر هستند از ۲۰ اردیبهشت بازگشایی شده و یک ماه آموزش ادامه یابد و بعد امتحانات برگزار شود ولی من در این‌باره نگران بودم و زمان آن را به تاریخ ۲۷ اردیبهشت انداختیم و گفتیم تا آن زمان مطالعات و بررسی‌ها صورت بگیرد و تا آن زمان تصمیم‌گیری خواهد شد.»

دکتر علی احسان‌پور دیروز ۱۲ اردیبهشت‌ماه در خصوص افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در الاهواز (خوزستان) گفت: با توجه به پیش‌بینی انفجار بیماری در روزهای آتی در صورت تداوم وضع فعلی که در جامعه شاهد آن هستیم، احتمال اعمال ضوابط سختگیرانه و جدی‌تری در سطح این خطه مطرح است.

همچنین سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی امروز اعلام کرده است که آمار مبتلایان به کرونا در چند روز اخیر در این استان «افزایش چشمگیر» داشته است.

در اردبیل نیز استاندار این استان گفته است که وضعیت این استان از سفید به «وضعیت زرد و در برخی نقاط به قرمز رسیده‌» است.

از سوی دیگر دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر نیز امرو از نگرانی‌ها در مورد افزایش شدید این بیماری در استان خبر داد و گفت دلیل این افزایش دید و باز دید‌ها و ترددهای بین شهری است.

بر اساس اظهارنظر مقامات رسمی وزارت بهداشت ایران، در فصل پاییز کووید ۱۹ دوباره اوج می گیرد، هم‌زمان آنفلوانزا نیز به پیک خود می رسد.

همچنین برخی کارشناسان و اپیدمیولوژیست ها معتقد هستند موج دوم شیوع بیماری رخ خواهد داد ولی زمان و بزرگی آن به درستی قابل تعیین نیست، زیرا موضوع داینامیک تحت تأثیر عوامل مختلف است.

محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت ایران و رئیس سازمان غذا و دارو نیز در خصوص شیوع دوباره ویروس کرونا و به‌وجود آمدن موج‌های جدید گفته است: «در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر نگرانی‌مان بسیار جدی است، چراکه در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد.»

آقای شانه‌ساز در رابطه با شیوع مجدد کرونا تاکید داشته که «در رخداد این موضوع هیچ شکی نداریم و قطعا رخ می‌دهد.»

همچنین علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت روز دوشنبه ۸ اردیبهشت در یک نشست خبری گفته است در ایران ۶۰ شهرستان از نظر میزان شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز هستند.

به گفته آقای رئيسی، ۲۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۱۶ شهرستان نیز در وضعیت سفید قرار دارند.

فعالیت‌ اداره‌ها و برخی مشاغل در بیشتر استان‌های ایران از روز شنبه ۲۳ فروردین از سر گرفته شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پیشتر گفته بود مشاغل کم‌خطر از ٢٣ فروردین در شهرستان‌ها و از ۳۰ فروردین در استان تهران می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

در روزهای اخیر مقامات محلی ایران از افزایش شمار مبتلایان در استانها بعد از برداشته شدن منع تردد، داده و نسبت به موج دوم شیوع کرونا هشدار داده‌اند.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ایران نیز از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در شش استان ایران خبر داده بود.

به گفته آقای گویا و مقام‌های این استانها، در استان‌های تهران، شیراز، خوزستان، زنجان و آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، موارد ابتلا به کرونا بالا رفته که علت آن افزایش تردد است.

همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت اخیرا گفته بود: «باید خودمان را برای موج های سهمگین بعدی کرونا آماده کنیم زیرا هنوز ویروس کرونا را نمی شناسیم. من به رئیس جمهوری نیز گفتم ما با کرونا شطرنج بازی می کنیم و مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز نمی تواند آینده کرونا را پیش بینی کند.»

از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز در گزارشی نوشت که ایران تا کنترل موج اپیدمی کرونا فاصله دارد و اقدامات دولت و مدیریت بحران در آغاز شیوع اپیدمی کرونا را «ضعیف» توصیف کرد.

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس ایران روز ۲۶ فروردین گزارشی منتشر کرد که می گفت، تعداد افراد جان‌باخته بر اساس ابتلا به کرونا هشت هزار و ۶۰۹ نفر و تعداد مبتلایان بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ هزار نفر است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در این گزارش که بر اساس تخمین‌ها اعلام کرده بود گفت که آمار واقعی تعداد جان‌باخته‌گان ویروس کرونا حدود دو برابر وتعداد مبتلایان بین ۸ تا ۱۰ برابر آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت است.

از سوی دیگر سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس ایران سپس به انتشار گزارش این مرکز در آنچه که «رسانه های بیگانه» خوانده، واکنش نشان داده و گفته  که  آمار تخمینی را تحریف کرده‌اند.

این مرکز همچنین در مورد شمار واقعی مبتلایان به کرونا در ایران گفت مرجع اعلام آمار ستاد ملی مقابله با کروناست.

معاون وزیر بهداشت نیز در روزهای اخیر احتمال ابتلای ۸۰۰ هزار نفر را قطعا تایید کرده بود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا