ایرانخاورمیانه

اسرائیل به مواضع وابسته به ایران در سوریه حمله کرد

به گزارش رسانه‌های دولتی سوریه، نیمه شب دوشنبه ۱۵ اردیبهشت، اسرائیل یک مرکز تحقیقاتی و یک پایگاه نظامی را در استان حلب سوریه هدف حمله موشکی قرار داده است.

طی دو هفته اخیر این پنجمین بار است که اسرائیل اهداف وابسته به نیروهای ایرانی را در سوریه مورد حمله قرار می‌دهد.

خبرگزاری دولتی سوریه سانا، اما مدعی شده که پدافند هوایی این کشور با موشک‌های شلیک شده به پایگاه السفیره در شرق استان حلب مقابله و آنها را منهدم کرده است و تخمین خسارات هنوز در دست بررسی است.

خبرگزاری رویترز به نقل از گروه ناظر حقوق بشر سوریه نیز خبر می‌دهد که هواپیماهای جنگی اسرائیلی در شرق سوریه، در منطقه البوکمال در نزدیکی مرز با عراق، نیروهای ایران و متحدان آنها را مورد حمله قرار داده‌اند. هنوز از تلفات این حملات خبری منتشر نشده است.

اما ساعتی پس از این گزارش‌ها، گروه ناظر حقوق بشر سوریه خبر داد که این حملات منجر به کشته شدن ۱۴ نفر از نیروهای نظامی ایران و شبه‌نظامیان عراقی نزدیک به ایران شده است. بر اساس این خبر، این افراد در شرق دیرالزور جان خود را از دست داده‌اند.

اسرائیل طی سال‌های اخیر صدها حمله هوایی و موشکی به سوریه انجام داده تا مانع نفوذ ایران در کشور همسایه خود شوند. تهران در جنگ داخلی سوریه از رژیم بشار اسد حمایت کرده و با اعزام ده​ها گروه شبه‌نظامی شیعی و حزب‌الله لبنان مانع سقوط این رژیم شده است.

سازمان‌های اطلاعاتی غربی و اسرائیلی معتقدند که نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان وابسته به آنها از شرق سوریه هم‌مرز  با عراق، برای انتقال شبه‌نظامیان و سلاح‌های پیشرفته برای پشتیبانی از دولت سوریه و حزب‌الله لبنان استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که دو هفته پیش نیز اسرائیل چند ساعت بعد از دیدار وزیر خارجه ایران با بشار اسد مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه را بمباران کرده بود.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن روز سه‌شنبه، دوم اردیبهشت، از بمباران جنگنده​‌های اسرائیلی علیه مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در منطقه تدمر (پالمیرا) خبر داده بود.

در شهر حمص سوریه علاوه بر نیروهای رژیم بشار اسد، شبه‌نظامیان تحت حمایت سپاه پاسداران ایران و نیروهای حزب‌الله لبنان حضور دارند.

حملات اسرائيل به سوریه پس از بروز بحران همه‌گیری ویروس کرونا مدتی متوقف شد، اما این کشور پس از وقفه‌ای کوتاه حملات متعددی را آغاز کرده است که در یکی از آنها که جمعه گذشته در حمص انجام شد یک انبار مهمات ارتش سوریه منفجر شد.

یک روز پیش از آن، ۱۱ اردیبهشت، نیز رسانه‌ها از حمله موشکی به اهدافی وابسته به حزب‌الله لبنان در استان قنیطره سوریه خبر داده بودند.

در یک حمله دیگر که پیش از آن در نزدیکی دمشق صورت گرفت، رسانه‌های منطقه گزارش دادند که ظاهراً هدف حمله اسرائیل مکان‌های استقرار نیروهای جمهوری اسلامی و هم‌پیمانانش در الکسوه در جنوب دمشق و منطقه سیده زینب بوده‌ است.

گروه ناظر حقوق بشر سوریه مدعی شده که «چهار ایرانی و سه سوری» در این حمله کشته شدند.

نفتالی بنت، وزیر دفاع در دولت موقت اسرائیل روز ۱۰ اردیبهشت اعلام کرده بود که کشورش موضع قاطعانه‌تری را علیه نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه در پیش گرفته و به زور ایران را از سوریه بیرون خواهد کرد.

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، این کشور از مرحله متوقف کردن پیشروی‌های نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه، به مرحله اعمال فشار برای خروج آنها از سوریه رسیده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا