خاورمیانه

اسرائیل برخی خبرنگاران در غزه را به آگاهی از حمله حماس متهم کرد

وزیر ارتباطات اسرائیل چهار خبرنگار آزاد مستقر در غزه که با رسانه‌های غربی کار می‌کنند را به آگاهی قبلی از حمله حماس به اسرائیل متهم کرده است.

شلومو کرهی به رویترز، آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز گفت «افرادی در سازمان شما… از این اعمال وحشتناک آگاهی قبلی داشتند.»

این چهار رسانه هرگونه آگاهی قبلی از برنامه حمله حماس را رد کرده‌اند.

نیویورک تایمز اضافه کرد که این «اتهامات غیرمستند» جان خبرنگاران آزاد را به خطر می‌اندازد.

حمله ویرانگر و بی‌سابقه حماس به جنوب اسرائیل در روز ۷ اکتبر بیش از ۱۴۰۰ کشته در میان غیرنظامیان و نظامیان اسرائیلی به جا گذاشت و بیش از ۲۴۰ نفر هم گروگان گرفته شدند.

  • رهبران حماس
    ازر و سحر از جمله اعضای یک خانواده هستند که از کیبوتص نیر عوز ربوده شدند
  • میا خلیفه
  • سربازان اسرائیل در کفار عزه

تصاویری که عکاسان آزاد منتشر کردند از جمله یک تانک درحال سوختن اسرائیلی، عبور فلسطینی‌ها از یک حصار در کفار عزه و صحنه‌هایی از خود حمله را نشان می‌دهد.

آقای کرهی گفت که حمله درحالی انجام شد که عکاسان حضور داشتند، «این اعمال هولناک را ثبت کردند، و عملا به شرکت کنندگانی در این رویداد وحشتناک بدل شدند.»

این بعد از آن است که یک وبسایت طرفدار اسرائیل به نام «گزارشگری صادقانه» (آنست ریپورتینگ) گفت که حضور عکاسان ممکن است «بخشی از برنامه بوده باشد.»

بنی گانتس، از اعضای کابینه جنگ اسرائیل، گفته است که اگر ثابت شود این عکاسان خبری پیشاپیش از حملات روز ۷ اکتبر خبر داشتند، باید با آنها مثل تروریست‌ها برخورد شود.

آقای گانتس، وزیر دفاع سابق و رهبر مخالفان که بعد از حمله حماس به دولت پیوست، در توییتی در شبکه اکس نوشت: «خبرنگارانی که معلوم شود از این قتل عام خبر داشتند، و همچنان تصمیم می‌گیرند که به عنوان تماشاگر بایستند درحالی که کودکان سلاخی می‌شوند، فرقی با تروریست‌ها ندارند و باید همان برخورد را با آنها کرد.»

دنی دانون، عضو حزب لیکود در پارلمان، گفت که این خبرنگاران به فهرست کسانی که برای سوءقصد نشانه‌گذاری شده‌اند اضافه خواهند شد چون در حملات شرکت داشته‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی از تشکیل یگانی با هدف تعقیب و کشتن اعضای یک واحد کماندویی شاخه نظامی حماس خبر داده‌اند.

رویترز، آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز با انتشار بیانیه‌هایی گفتند که پیشاپیش هیچ ترتیبی با این خبرنگاران داده نشده بود تا از حادثه عکس تهیه کنند.

در بیانیه آسوشیتدپرس آمده است: «هیچ یک از پرسنل آسوشیتدپرس در زمان حملات در مرز نبودند، و هیچ یک از کارمندان آسوشیتدپرس هرگز از مرز عبور نکردند.»

«وقتی ما عکس‌های آزاد (فریلانس) را می‌پذیریم، گام‌های جدی برای تصدیق اصالت عکس‌ها و اینکه همان چیزی را نشان می‌دهند که ادعا می‌شود برمی‌داریم.»

این آژانس خبری گفت که دیگر با حسن عسلیه، یکی از این خبرنگاران که پیشتر عکسی از او با یحیی سنوار رهبر حماس در غزه منتشر شده بود، کار نمی‌کند.

سی‌ان‌ان هم گفت که ارتباط با عسلیه را معلق می‌کند. این شبکه افزود که هیچ نوع آگاهی قبلی از حملات نداشته است.

در عین حال نیویورک تایمز این اتهامات را «غیرواقعی و مایه انزجار» خواند.

این روزنامه در بیانیه‌ای نوشت: «طرح چنین ادعاهایی بی‌خردانه است، و جان خبرنگاران میدانی ما در اسرائیل و غزه را به خطر می‌اندازد.»

«تایمز حملات ۷ اکتبر و جنگ را به طور منصفانه، بی‌طرفانه، و درک عمیق از پیچیدگی‌های این مناقشه به طور مفصل پوشش داده است.»

این روزنامه همچنین از یکی دیگر از این خبرنگاران به نام یوسف مسعود که گفت در آن روز با نیویورک تایمز کار نمیکرد اما «از آن زمان کارهای مهمی برای ما انجام داده» دفاع کرد.

رویترز انکار کرد که پیشاپیش از برنامه حمله خبر داشته یا در روز ۷ اکتبر «خبرنگاران را با حماس همراه کرده بود.»

کمیته حفاظت از خبرنگاران (سی پی جِی) می‌گوید که از زمان شروع جنگ ۳۹ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای از جمله ۳۴ فلسطینی، چهار اسرائیلی و یک لبنانی کشته شده‌اند.

این کمیته گفت: «خبرنگاران در غزه به خصوص با خطرات بالایی روبرو هستند، چون حین تهاجم زمینی به شهر غزه، حملات ویرانگر هوایی اسرائیل، اختلال در ارتباطات و قطع گسترده برق کار می‌کنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا