خاورمیانه

نتانیاهو: با تحریم‌ گردان اسرائیلی مبارزه می‌کنم؛ تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه گفت با تحریم‌هایی که علیه هر واحد نظامی اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر اعمال می‌شود، مبارزه خواهد کرد. همزمان گزارش‌ها حاکی از تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری است.

پایگاه خبری اکسیوس خبر داده که انتظار می‌رود وزیر امور خارجه آمریکا طی روزهای آینده تحریم‌هایی را علیه یک گردان ارتش اسرائیل به دلیل «نقض حقوق بشر» در اراضی اشغالی کرانه باختری اعلام کند.

بر اساس این گزارش که روز شنبه اول اردیبهشت منتشر شده است، سه منبع آگاه گفته‌اند اعضای گردان «نیتسح یهودا» ارتش اسرائیل بر اساس این تحریم از دریافت هرگونه کمک نظامی ایالات متحده محروم خواهند شد.

به نوشته اکسیوس، این وزارتخانه اواخر سال ۲۰۲۲ تحقیقات درباره این گردان ارتش اسرائیل را در پی مجموعه‌ای از خشونت‌ها علیه فلسطینی‌ها آغاز کرد.

تصویری از یک سرباز اسرائیلی در کرانه باختری

اکسیوس: ایالات متحده یک گردان ارتش اسرائیل را تحریم می‌کند

یکی از اقدامات خشونت‌بار، مرگ عمر اسد، شهروند فلسطینی-آمریکایی ۸۰ ساله، در ژانویه ۲۰۲۲ بود که توسط سربازان این گردان در نیمه‌شب در دهکده محل سکونتش بازداشت شد.

پس از آن که آقای اسد در برابر بازرسی بدنی مقاومت کرد، سربازان اسرائیلی او را با دستنبند و دهان‌بند روی زمین و در سرما رها کردند و چند ساعت بعد پیکر بی‌جانش پیدا شد.

تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری

از دیگر سو، مقامات فلسطینی روز یکشنبه اول اردیبهشت ماه اعلام کردند که در حمله نیروهای ارتش اسرائیل به کرانه‌ باختری ۱۴ فلسطینی کشته شدند.

همچنین ارتش اسرائیل روز یکشنبه نیز اعلام کرد که سربازانش به سمت سه فلسطینی که در کرانه باختری به نیروهای ارتش اسرائیل حمله ‌کردند، تیراندازی کرده‌اند.

بنابر گزارش وزارت بهداشت فلسطین، هر سه فلسطینی در این حمله کشته‌ شده‌اند.

خبرگزاری رسمی فلسطین «وفا» به نقل از منابع محلی اعلام کرد از رسیدن آمبولانس به محل تیراندازی توسط ارتش اسرائیل جلوگیری به عمل آمده‌است. در این حادثه دو جوان ۱۸ و ۱۹ ساله جان خود را از دست داده‌اند.

در حادثه دوم، در یک ایست بازرسی در شمال کرانه باختری، یک زن که قصد حمله به سربازان را داشته به ضرب گلوله ارتش اسرائیل کشته شده‌ است.

گفت‌وگوی گانتز و بلینکن درباره گردان «نیتسح یهودا»

بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای تاکید کرد که «‌اگر کسی فکر می‌کند که می‌تواند یک واحد از ارتش اسرائیل (نیروهای دفاعی اسرائیل) را تحریم کند، با تمام قدرت با آن مبارزه خواهم کرد.»

عکسی از دیدار بنیامین نتانیاهو با گردان «نِتسَح یهودا»، پیش از مطرح شدن اتهامات به اعضای آن

چرا آمریکا می‌خواهد یک گردان ارتش اسرائیل را تحریم کند؟

بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل و رئیس سابق نیروهای مسلح، روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، از او خواسته تا در این تصمیم تجدیدنظر کند.

به گفته آقای گانتز، «چنین تحریمی اشتباه خواهد بود زیرا به مشروعیت اسرائیل در زمان جنگ آسیب می‌رساند و غیرقابل توجیه است زیرا اسرائیل یک سیستم قضایی مستقل و نظامی دارد که قوانین بین المللی را اعمال می‌کند.»

در صورتی نهایی شدن تحریم آمریکا، کمک نظامی واشینگتن به این یگان ارتش اسرائیل قطع خواهد شد و اعضای آن نیز از هر نوع همکاری نظامی با آمریکا منع می‌شوند.

وزیر خارجه آمریکا با تأیید تلویحی گزارش اکسیوس گفت تصمیم در این خصوص پیشاپیش گرفته شده و در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

آنتونی بلینکن گفت واشینگتن بر اساس قوانین موسوم به «لیهی» که «بسیار مهم است» چنین اقدامی می‌کند. اشاره او به یک قانون آمریکایی است که ارائه کمک نظامی به نیروهای خارجی درگیر در نقض قوانین بین‌الملل را محدود می‌کند.

آمریکا، اروپا و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری نیز در دوره اخیر خشونت‌های منتسب به شماری از ساکنان تندروی شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه باختری را پیاپی محکوم کرده و خواهان جلوگیری از آن شده‌اند.

دولت جو بایدن در کنار حمایت نظامی گسترده از اسرائیل که درگیر جنگ با گروه افراطی حماس است، به تازگی چند اسرائیلی ساکن در کرانه باختری و برخی نهادهای مرتبط با آن‌ها را به دلیل رفتار خشونت‌آمیز در قبال فلسطینیان منطقه تحریم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا