جهان

گسترش تحریم‌های آمریکا علیه روسیه؛ بایدن: حمله به اوکراین برای پوتین گران تمام می‌شود

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه روسیه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تاثیر بلندمدتی بر مسکو داشته باشند و تاثیر آن بر آمریکا و متحدانش، حداقلی باشد.بابدن افزود که واشینگتن برای اقدامات بیشتر آماده است.

رییس‌جمهوری آمریکا در نشست خبری پس از حمله روسیه به اوکراین از تحریم‌های جدید علیه مسکو رونمایی کرد و گفت که ولادیمیر پوتین جنگ را انتخاب کرد و اکنون باید عواقب آن را متحمل شود.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه روسیه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تاثیر بلندمدتی بر مسکو داشته باشند و تاثیر آن بر آمریکا و متحدانش، حداقلی باشد.بابدن افزود که واشینگتن برای اقدامات بیشتر آماده است.

به گفته بایدن، تحریم‌های جدید آمریکا توانایی روسیه را برای تجارت با دلار، یورو، پوند و ین محدود خواهد کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از اظهارات جو بایدن اعلام کرد واشینگتن تحریم‌‌‌هایی را بر دو موسسه مالی بزرگ روسیه و چندین شخص که با کرملین در ارتباطند اعمال کرده است.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، مجموعه تحریم‌های آمریکا به‌دنبال حمایت بلاروس از حمله روسیه، صنایع دفاعی و امنیتی بلاروس، مقام‌های دفاعی این کشور و حلقه نزدیک به رییس‌جمهوری بلاروس را هدف قرار می‌دهد.

وزارت بازرگانی آمریکا نیز تحریم‌های صادراتی گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرد. این تحریم‌ها شرکت‌هایی را که در تولیدات خود از فناوری آمریکایی استفاده می‌کنند، ملزم می‌کند پیش از صادرات به روسیه از آمریکا مجوز بگیرند.

جو بایدن طرح تحریم شخص ولادیمیر پوتین را یک احتمال خواند و گفت: «این یک بلوف نیست، [این طرح] روی میز است.»

بایدن به سوال خبرنگار که پرسید چرا تحریمی علیه پوتین در مجموعه تحریم‌های جدید آمریکا گنجانده نشده است، پاسخ نداد.

او همچنین در بخش دیگری از اظهار نظر به سوالی درباره احتمال درخواست از چین برای کمک به انزوای روسیه، خودداری کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا بار دیگر تاکید کرد که وارد جنگ با روسیه نمی‌شود و نخواهد شد اما به تعهدات خود برای دفاع از شرکای ناتو عمل خواهد کرد.

او افزود که ناتو روز جمعه برای ترسیم اقدامات بیشتر تشکیل جلسه خواهد داد.

بایدن در ادامه گفت که این لحظه خطرناکی برای تمام اروپاست و او به نیروهایی که در حالت آماده‌باش قرار گرفته بودند اجازه اعزام به آلمان را داده است.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا پس از اظهارات بایدن به خبرگزاری رویترز گفت که ایالات متحده هفت هزار سرباز را به آلمان اعزام می‌کند تا به متحدان ناتو اطمینان خاطر دهد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت که ولادیمیر پوتین بلند‌پروازی‌هایی بسیار بزرگ‌تر از اوکراین دارد و می‌خواهد اتحاد جماهیر شوروی را احیا کند.

بایدن گفت :«تجاوزهای ولادیمیر پوتین به اوکراین به قیمت گزافی برای روسیه تمام خواهد شد. رییس‌جمهوری روسیه در صحنه بین‌المللی یک منحوس خواهد بود.»

او در ادامه گفت که هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگو با پوتین درباره بحران اوکراین ندارد.

رییس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش به حملات سایبری روسیه در اوکراین اشاره کرد و گفت آمریکا ماه‌ها است که با بخش خصوصی برای تقویت امنیت خود کار می‌کند و آماده پاسخگویی به حملات سایبری روسیه است.

جو بایدن در اوایل روز پنج‌شنبه با همتایان خود از متحدان گروه هفت دیدار کرد تا پس از حمله پوتین، اقدامات شدیدتری را علیه روسیه ترسیم کند.

آمریکا پیشتر در روز چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه شرکت مسئول ساخت خط لوله گاز نورداستریم ۲ روسیه اعمال کرد و در روز سه‌شنبه نیز دو موسسه مالی بزرگ روسیه و بدهی‌های دولتی روسیه را به همراه برخی از اشخاص روسی و اعضای خانواده آنها را تحریم کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا