خاورمیانه

کشورهای عربی در نشستی در جده درباره بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب رایزنی کردند

وزرای خارجه ۹ کشور عربی، از جمله مصر، اردن، عراق و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، در نشستی مشورتی در جده، درباره بحران سوریه و احتمال بازگرداندن این کشور به اتحادیه عرب گفت‌وگو کردند.

در عین حال، کشورهای حاضر در این نشست درباره بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب هیچ تصمیمی را اعلام نکردند.

پیش‌تر در روز چهارشنبه، وزیران خارجه عربستان سعودی و سوریه پس از دیدار در جده در بیانیه‌ای مشترک از آغاز روند از سرگیری خدمات کنسولی و پروازها میان دو کشور استقبال کرده و بر لزوم کنترل دولت سوریه بر تمام قلمرو این کشور و پایان حضور گروه‌های شبه‌نظامی تاکید کردند. این اولین سفر بلندپایه‌ترین دیپلمات سوریه به عربستان سعودی طی ده سال گذشته بود.

وزیران خارجه عربستان و سوریه همچنین در این دیدار درباره حل سیاسی بحران سوریه و چشم‌انداز بازگرداندن این کشور به جهان عرب گفت‌وگو کردند.

از زمان شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ که در آن نیم میلیون نفر کشته شده و نیمی از جمعیت سوریه آواره شدند، دمشق در جهان عرب منزوی شد. با این حال، پس از توافق ازسرگیری روابط عربستان و ایران، ریاض از لزوم در پیش گرفتن رویکردی جدید در قبال سوریه خبر داد.

از زمان توافق از سرگیری روابط تهران و ریاض، علاوه بر تلاش برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب، چندین ابتکار عمل منطقه‌ای دیگر نیز صورت گرفته، از جمله اینکه روز جمعه حوثی‌های یمن و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان حدود ۹۰۰ زندانی جنگی را مبادله کردند.

همچنین در هفته جاری، سفیر عربستان در یمن نیز با هدف پایان دادن به جنگ داخلی یمن، با نمایندگان حوثی‌ها دیدار کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا