خاورمیانه

ممنوعیت ادامه تحصیل دانشجویان افغانستانی در ایران

یک رسانه ایرانی در گزارشی از بخشنامه‌ای خبر داده که براساس آن دانشجویان افغانستانی متولد ایران که کارت آمایش دارند، اجازه ادامه تحصیل در دانشگاه ندارند.

به گزارش روزنامه شرق، جعفر رزاقی، مدیر‌کل امور دانشجویان بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در نامه‌ای به تاریخ 11 بهمن 1401 بار دیگر به معاونت آموزشی‌ دانشگاه‌های کل این کشور اعلام کرده که دانشجویان با مدرک اقامت کارت آمایش را ثبت‌نام نکنند.

براساس این گزارش، در دهه‌های اخیر کارت‌آمایشی‌های زیادی در مدارس ایران تحصیل کردند، مانند دانش اموزان دیگر در کنکور شرکت کردند و در دانشگاه پذیرفته شدند. اما شرط وزارت علوم برای ثبت‌نام کارت‌آمایشی‌ها همیشه این بوده است که این افراد باید یک سفر به افغانستان بروند و در آنجا گذرنامه افغانستانی بگیرند و بعد با ویزای تحصیلی وارد ایران و در دانشگاه‌ ثبت‌نام شوند.

اما دانشجویان افغانستانی که در یکی، دو سال اخیر از طریق کنکور وارد دانشگاه‌های ایران شده‌اند، این است که در کشور افغانستان گروهی به حاکمیت رسیده‌اند که هنوز توسط هیچ کشوری در جهان به رسمیت شناخته نشده‌اند. از وقتی حکومت افغانستان سقوط کرده است، سفارتخانه‌های افغانستان در کشورهای مختلف جهان اقدام به صدور گذرنامه جدید نکرده‌اند. بنابراین برای دارندگان کارت آمایش امکان تحویل مدرک اقامتی فعلی و تبدیل وضعیت وجود نداشته است.

حال در این میان مدیر‌کل امور دانشجویان بین‌المللی وزارت علوم بدون توجه به واقعیت‌های موجود، بخش‌نامه‌ای صادر کرده و به دانشگاه‌ها دستور داده است که دیگر کارت‌آمایشی‌ها را ثبت‌نام نکنید. نکته شایان توجه این است که طبق قوانین وزارت علوم، دانشجویان افغانستانی حتی در دوره‌های روزانه دانشگاه‌های دولتی موظف به پرداخت شهریه هستند. وقتی هزینه‌های تحصیل توسط خود این دانشجویان در حال پرداخت است، صدور چنین بخش‌نامه‌هایی جز محروم‌کردن سیستماتیک افراد از تحصیل و رشد و افزایش فضای نومیدی در جامعه کارکرد دیگری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا