ایرانتحلیل و گزارشجهانخاورمیانه

در رتبه‌بندی آزادی رسانه‌های جهان، ایران با جایگاه ۱۷۳ در انتهای جدول ایستاد

در تازه‌ترین رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها در ۱۸۰ کشور جهان که توسط «سازمان گزارشگران بدون مرز» منتشر شده، جمهوری اسلامی ایران با رتبه ۱۷۳ در انتهای جدول قرار دارد.

سازمان گزارشگران بدون مرز هر ساله گزارشی با عنوان «شاخص آزادی رسانه‌ها در جهان» تهیه می‌کند. در تازه‌ترین جدول تهیه شده توسط این سازمان که  روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ منتشر شد شاخص آزادی رسانه‌ها در جهان رتبه‌بندی شده است.

این گزارش کشور نروژ را برای چهارمین سال متوالی به عنوان آزادترین و امن‌ترین کشور برای رسانه‌ها معرفی کرد.

در جایگاه دوم این جدول همچون پارسال، کشور فنلاند دیده می‌شود. رتبه سوم نیز از آن کشور دانمارک می‌باشد.

رتبه آزادی مطبوعات در آمریکا نیز در رده چهل و چهارم قرار گرفته است. آمریکا سال گذشته در رده چهل و هشتم قرار داشت. در این جدول، اسرائیل نیز در رتبه ۸۸ قرار دارد.

در حالی که جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۹ در رده ۱۷۰ جدول قرار داشت با سه پله سقوط جزو ۱۷ کشوری است که در نقشه جهانی آزادی رسانه‌ها با رنگ سیاه مشخص شده‌اند.

سال ۲۰۱۳ که حسن روحانی در ایران به قدرت رسید، این کشور در رتبه ۱۷۴ قرار داشت. پس از آن رتبه ایران چند پله سعود کرد، ولی اکنون به همان وضعیت پیش از روحانی بازگشته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین، در گزارش خود درباره ایران، از حکومت جمهوری اسلامی به عنوان یکی از سرکوبگرترین کشورها در چهل سال گذشته نام برده است.

بنا به گزارش این سازمان، در چهل سال گذشته حداقل ۸۶۰ روزنامه‌نگار و شهروند-خبرنگار در ایران زندانی یا اعدام شده‌اند.

حکومت ایران با کنترل شدید و سرکوبگرانه رسانه‌ها، آزار و اذیت روزنامه‌نگارانی که وابسته به نهادهای حکومتی نیستند، دادگاه‌های ناعادلانه و فرمایشی، تهدید روزنامه‌نگاران، بازداشت‌های خودسرانه و صدور احکام حبس طولانی‌مدت برای روزنامه‌نگاران، این کشور را به یک محل کاملا ناامن برای روزنامه‌نگاران تبدیل کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به تلاش‌های گسترده شهروند-خبرنگاران که در شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی آزاد فعالیت می‌کنند، گفته است دولت جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر عرصه فشار خود علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران را به خارج از مرزها گسترش داده و رسانه‌های بین‌المللی را نیز هدف قرار داده است.

بر اساس این گزارش در میان کشورهای آسیایی آزادترین کشور با رده چهل و دوم متعلق به کره جنوبی است.

وضعیت آزادی رسانه‌ها در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا بسیار بد است. بهترین رتبه در این منطقه متعلق به لبنان است که در رتبه ۱۰۲ قرار دارد. ترکیه در رتبه ۱۵۴، عراق در رتبه ۱۶۲ و عربستان سعودی در رتبه ۱۷۰ قرار دارند.

کشورهای متحد جمهوری اسلامی در آسیا یعنی سوریه، چین و کره شمالی نیز به ترتیب در رتبه‌های ۱۷۴، ۱۷۷ و ۱۸۰ قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا