اجتماعیجهان

هشدار دیده‌بان حقوق بشر درمورد شرایط زندگی پناهجویان در یونان

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه (۲۷ آذر ۹۸) ضمن انتقاد از شرایط بد زندگی در کمپ پناهجویان جزیره لسبوس یونان، هشدار داد که صدها کودک تنها در شرایط «غیرانسانی و تحقیرآمیزی» در این مکان زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از آتن، این سازمان اعلام کرد که این شرایط، سلامت جسمی و روحی این کودکان را به خطر می اندازد.

 

کارشناسان دیده بان حقوق بشر چندی پیش از این کمپ موسوم به کمپ مهاجران «موریا» در یونان بازدید و با ۲۲ نفر از یک هزار و ۶۱ کودک تنهای این کمپ مصاحبه کردند.

 

این کودکان که بزرگترینشان ۱۴ سال سن دارند به خدمات مراقبتی و ویژه یا هیچ گونه دسترسی ای ندارند و یا دسترسی شان محدود است.

 

این کمپ واقع در جزیره لسبوس در دریای اژه، مکان جداگانه ای برای کودکانی دارد که بدون فردی بزرگسال به اینجا می آیند.

 

اکثر کودکانی که کارشناسان دیده بان حقوق بشر با آنها مصاحبه کردند، ‌به دلیل شلوغی این کمپ یا در کنار جمعیت بزرگسال این کمپ زندگی می کنند و یا در خارج از آن، در یک باغ زیتون در چادرهای مهاجران روزگار می گذرانند.

 

این مجموعه حقوق بشری وابسته به سازمان ملل، از قول «اوا کاس» یک پژوهشگر یونانی گزارش داد: صدها کودک تنها در جزیره لسبوس باید خود گلیم شان را از آن بیرون بکشند. این کودکان روی حصیر و جعبه های مقوایی می خوابند و با شرایط آب و هوایی خطرناک و وخیم مواجهند.

وی افزود: مقام های یونان باید با فوریت بالا اطمینان یابند که این کودکان، در شرایط امنی به سر می برند.

 

سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد که اکثر کودکان مصاحبه شونده گفتند که از اضطراب، ‌ افسردگی، ‌ بیخوابی و سردرد رنج می برند.

 

به موجب توافق منعقده بین اتحادیه اروپا و ترکیه برای متوقف کردن سیل مهاجران به اروپا، ‌افرادی که از سواحل ترکیه به جزایر یونان پای می نهند، در کمپ های این جزیره اقامت می یابند و در انتظار اخراج می مانند، مگر آنکه با موفقیت در پناهندگی در یونان اقدام کنند.

 

تنها پناهجویانیی که آسیب پذیر شناخته شوند، مجازند به مراکزی در کشور یونان انتقال یابند.

 

تداوم ورود پناهجویان به یونان توام با انبوه درخواست های پناهندگی، باعث شلوغی فاجعه بار کمپ های آوارگان در این کشور شده است.

 

دولت نوپای یونان وعده داده است شمار مهاجران در کمپ ها را با انتقال ۲۰ هزار نفر از این افراد به سرزمین اصلی تا اوایل سال آینده، کاهش دهد و وضعیت زندگی کودکان تنها در این کمپ ها را بهبود بخشد. اما به رغم انتقال صدها نفر از این کمپ ها، ‌ شلوغی همچنان باقی است که ورود پناهجویان جدید به آن دامن می زنند.

 

جدیدترین آمار و ارقام نشان می دهد که در جزیره لسبوس، ‌این مراکز برای اسکان دو هزار و ۸۴۰ نفر در نظر گرفته شده، در حالی که تعداد این افراد به ۱۸ هزار و ۳۵۸ نفر می رسد که بیش از ۶ برابر ظرفیت است.

 

این وضعیت در جزیره «ساموس» وخیم تر است، مکانی که شلوغی کمپ آوارگان به ۱۱ برابر ظرفیت پذیرش می رسد.۹۱۰۹

 

دولت محافظه کار یونان قانونی را تصویب کرده است که درخواست پناهندگی برای مهاجران را سخت تر می کند. آتن همچنین وعده داده است که گشت های مرزی خود را افزایش می دهد.

 

تصویب این قانون با عنوان “حمایت‌های بین‌ المللی و سایر مقررات” برای اعمال محدودیت ورود مهاجران، موجب خشم بسیاری از گروه‌های حقوق بشری، سازمان‌ های امدادی و احزاب مخالف شد که ادعا می‌کنند این قانون امکان حفاظت از پناهجویان را بشدت محدود خواهد کرد.

 

سازمان بین المللی مهاجرت مهرماه اعلام کرد که ظرفیت اردوگاه‌های مهاجران در یونان در زمان حاضر تکمیل شده و حتی از حد معمول نیز گذشته است.

 

در جزایر مناطق شرقی دریای اژه یونان حدود ۳۵ هزار مهاجر مستقر هستند. در واقع این بالاترین آمار مهاجران در جزایر یونان پس از امضای توافق نامه میان اتحادیه اروپا و ترکیه در ماه مارس سال ۲۰۱۶ است.

 

سازمان های مردم نهاد، کمیسیون مهاجران اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد بارها از یونان خواسته اند که اقداماتی برای بهبود وضع محل های نگهداری پناهجویان انجام دهد؛  زیرا اکثر این گونه مکان ها حتی دارای سیستم  گرمایشی و سرمایشی و سرویس های بهداشتی کافی نیستند.

 

وقوع جنگهای داخلی در برخی از کشورها من جمله؛ سوریه، افغانستان، عراق، یمن، لیبی و کشورهای دیگر، بسیاری از شهروندان این کشورها را بی خانمان کرد و این افراد مجبور شدند برای نجات جان خود و فرزندانشان، خانه و کاشانه را در زادگاه رها کنند و راهی کشورهای دیگر شوند.

همچنین اوضاع نابسامان اقتصادی در ایران نیز در سالهای اخیر باعث هجوم برخی از جوانان این کشور به امید یافتن دریچه ای از روشنایی به سمت ترکیه شده است. وجود پروسه های طولانی مدت در روند رسیدگی به وضعیت و پرونده های پناهجویی در ترکیه، گاها باعث می شود که برخی از آنها از مسیر خطرناک دریا راه یونان را در پیش بگیرند.

 

گفتنی است که شماری از این افراد نیز در مسیر سفرهای زمینی و دریایی، جان خود را از دست دادند.

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا