ایران

وزارت کشور ایران مدعی بازداشت بیش از 100 نفر در رابطه با مسمومیت‌ها شد

در حالی که حمله به مدارس دانش‌آموزان دختر در شهرهای مختلف ایران روز گذشته ادامه داشت، وزارت کشور در اطلاعیه جدید خود از بازداشت عوامل حمله به مدارس خبر داده است.

وزارت کشور ایران، شنبه 20 اسفند در چهارمین بیانیه خود در خصوص مسمومیت‌های مشکوک در مدارس مدعی شد بیش از 100 نفر از «عوامل مؤثر» در این حمله‌ها را بازداشت کرده است.

در اطلاعیه ادعا شده شماری از این افراد «از روی شیطنت یا ماجراجویی و با هدف تعطیلی کلاس درس وتحت تاثیر فضای روانی ایجاد شده دست به اقداماتی نظیر استفاده از مواد بدبو و بی‌خطر و … زده‌‌اند» و اقدام شماری دیگر «با هدف ایجاد رعب و وحشت» و «ایجاد بدبینی» بوده است.

وزارت کشور همچنین گفته است که «تحقیقات برای کشف ارتباط احتمالی آنان با سازمان‌های تروریستی» در دست بررسی است.

وزارت اطلاعات ایران پیشتر در بیانیه‌ای، مسمومیت گسترده در مدارس دخترانه کشور را «بدحالی برخی دانش‌آموزان» عنوان کرده و مدعی عدم ارتباط این مسمومیت‌ها به یکدیگر شده بود.

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران هم در گزارشی درباره مسمومیت دانش‌آموزان مدعی شد: «کمتر از 10 درصد از دانش‌آموزان، یک ماده محرک را که از نوع گازهای جنگی خطرناک و کشنده نبوده، استنشاق کردند و 90 درصد دیگر نیز تحت تاثیر آثار روحی و روانی و اضطراب قرار گرفتند

در همین راستا، بیش از 140 فعال مدنی و سیاسی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار بررسی حملات شیمیایی به مدارس ایران شده‌اند. در این نامه آمده است: «این حملات یکی از پروژه‌های سرکوب و به انحراف کشیدن ذهن مردم از مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.»

حملات شیمیایی به مدارس دخترانه و سپس برخی خوابگاه‌های دختران دانشجو از حدود چهارماه پیش از شهر قم و بروجرد آغاز شد و به مرور به کل ایران گسترش یافت.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا