جهان

اوکراین می‌گوید ۲۲۱ نظامی روسی در باخموت کشته شدند

یک سخنگوی ارتش اوکراین روز شنبه ۲۰ اسفند گفت٬ بیش از ۵۰۰ سرباز روس ظرف ۲۴ ساعت گذشته در جریان نبرد در شهر باخموت در شرق اوکراین کشته یا زخمی شدند.

سرهی چرواتی، سخنگوی نظامی نیروهای شرق اوکراین، گفت، ظرف ۲۴ ساعت گذشته نیروهای روسیه ۱۶ حمله در باخموت انجام دادند و در مجموع ۲۳ درگیری بین نیروهای دو طرف روی داده است.

او در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اضافه کرد، در ۲۴ ساعت گذشته در شهر باخموت ۲۲۱ نظامی روسیه کشته و ۳۱۴ نفر دیگر زخمی شدند.

نیروهای روسی و متحدان آن ماه‌هاست برای تصرف باخموت در شرق منطقه دونباس با نیروهای اوکراینی در نبرد هستند. هر دو طرف به تلفات سنگین در این درگیری اذعان داشته‌اند، اما تأیید اعداد دقیق این تلفات برای رسانه‌های مستقل دشوار است.

روسیه با این امید که نبرد باخموت سرنوشت جنگ را رقم زده و اوکراین را وادار به تسلیم کند، هزاران تن از نیروهای شرکت مزدوران خصوصی واگنر را وارد این کارزار کرده است. هفت ماه است که نبردی سخت بر سر این منطقه راهبردی در جریان است.

فرمانده واگنر در روزهای اخیر مدعی پیشرفت زیاد در تنگ کردن حلقه محاصره شد اما گفته بود که نیروهایش با کمبود ساز و برگ نظامی روبه‌رو شده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا ارزیابی کرده که دو طرف متحمل تلفاتی سنگین در نبردهای باخموت شده‌اند.

تقریبا هیچ غیرنظامی غیر از شماری معدود از سالمندان در این شهرک باقی نمانده است. باخموت تا پیش از جنگ حدود ۷۰ هزار تن ساکن داشت و به دلیل معادن نمک و سنگ گچ، برای صنعت اوکراین حائز اهمیت است.

نظر به اهمیت میدانی، سیاسی و حتی اهمیت نمادین کنترل بر باخموت، طرفین عملیات را با وجود کشته‌های زیاد ادامه داده‌اند تا روحیه نیروهای خود را برای ادامه جنگ نشکنند. از دست رفتن تسلط کامل اوکراین بر باخموت ممکن است امید این کشور به بازپس‌گیری دونتسک و لوهانسک از اشغال روسیه را برباد دهد.

اما وزیر دفاع آمریکا این هفته گفت سقوط باخموت نیز یک شکست راهبردی برای اوکراین نیست زیرا اهمیت نمادین شهر، از ارزش عملیاتی و استراتژیک آن، بیشتر شده است.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا