جهانخاورمیانه

سنتکام: کشتی آمریکایی حامل تجهیزات ساخت اسکله موقت در غزه راهی مدیترانه شد

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، سنتکام، روز شنبه اعلام کرد کشتی ژنرال فرانک بسون ارتش ایالات متحده، از پایگاه مشترک لنگلی-ایوستیس راهی مدیترانه شرقی شد؛ عملیاتی که به دستور جو بایدن برای ساخت اسکله و با هدف کمک‌رسانی بشردوستانه به مردم غزه از طریق دریا انجام می‌شود.

تصمیم جو بایدن برای دستور ساخت اسکله موقت در سواحل غزه، در پی هشدار سازمان ملل متحد مبنی بر قحطی گسترده در غزه گرفته شد.

بنا بر اعلام ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، سنتکام کشتی پشتیبانی لجستیک ژنرال بسون، تاسیسات اولیه ایجاد یک اسکله موقت، برای تحویل کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه را حمل می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز جمعه ۱۸ اسفند، اعلام کرد که اسرائیل مسئولیت تامین امنیت اسکله کمک‌‌های بشردوستانه را که قرار است در شهر غزه احداث شود، بر عهده خواهد داشت.

او با تاکید بر این موضوع که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، باید برای ارسال کمک‌های بیشتری به نوار غزه تلاش کند، افزود که آمریکا در بحبوحه جنگ اسرائیل و گروه حماس تلاش می‌کند تا میزان کمک‌ها به غیر نظامیان در غزه را افزایش دهد.

در این حال، به نوشته «تایمز اسرائیل»، مقامات این کشور این موضوع را که اسرائیل مسئول تامین امنیت اسکله در شهر غزه خواهد بود، تایید نکردند. با این همه، آن‌ها از سخنان آقای بایدن در مورد کمک‌رسانی از طریق دریا استقبال کردند.

پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه اسلامگرای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.

مقامات حماس از آن زمان چندین بار تاکید کرده‌اند در صورت توان حمله‌ای اینچنین را بارها تکرار خواهند کرد. حماس بدون اشاره به تعداد اعضای کشته‌شده خود در نتیجه تهاجم اسرائیل به غزه می‌گوید بیش از ٣۰ هزار فلسطینی ساکن غزه تا کنون کشته شده‌اند.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا