جهانسیاست

ترکیه از آمریکا درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ برای ارتقاء منابع نیروی هوایی خود کرد

گزارش شده است که ترکیه برای ارتقاء منابع نیروی هوایی خود از آمریکا درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ خود ساخت شرکت لاکهید مارتین را کرده است.

گزارش شده است که ترکیه برای ارتقاء منابع نیروی هوایی خود از آمریکا درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ خود ساخت شرکت لاکهید مارتین را کرده است.

رویترز با استناد به منابع صنایع دفاعی اعلام کرد که ترکیه همچنین تلاش کرده است تا نزدیک به ۸۰ کیت نوسازی برای هواپیماهای جنگی موجود خود خریداری کند.

پیشنهاد این مناقصه میلیاردی باید ابتدا توسط وزارت خارجه ایالات متحده و سپس توسط کنگره تأیید شود.

وزارت امور خارجه آمریکا که مسئول فروش سلاح در خارج از کشور است و اداره‌ای که اولین ارزیابی پیشنهادهای مورد نظر را انجام می‌دهد و سفارت ترکیه در واشنگتن، تاکنون به سوالات رویترز در این زمینه پاسخ نداده اند.

ترکیه پیش از این دستور خرید ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ را که توسط لاکهید مارتین تولید می شود، صادر کرده بود، اما واشنگتن پس از خرید سیستم دفاعی اس-۴۰۰ از روسیه در سال ۲۰۱۹، این فروش را به دلیل تحریم ها متوقف کرد.

مشارکت چند دهه ای بین بین آنکارا و واشنگتن، دو متحد ناتو در پنج سال گذشته به دلیل اختلاف نظرها در سیاست منطقه‌ای رو به سردی گذاشته است.

رویترز می‌گوید که روند تأیید کنگره برای سفارش هواپیماهای جنگی به دلیل خرید اس-۴۰۰ از روسیه و انتقاد از نقض حقوق بشر دشوار خواهد بود.

ایالات متحده اسماعیل دمیر، معاون صنایع دفاعی و سه مقام دیگر این نهاد را در سال ۲۰۲۰ تحریم کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که ترکیه قصد دارد دومین خرید سیستم دفاعی اس-۴۰۰ خود از روسیه را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا