جهان

مشاور امنیت ملی آمریکا: مشخص نیست اختلافات باقی مانده در مذاکرات وین حل خواهد شد یا نه

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که ایالات متحده و متحدانش طی چند هفته گذشته در مذاکرات با ایران برای احیای برجام پیشرفت‌هایی داشته‌اند اما مسائل حل نشده همچنان باقی مانده و مشخص نیست که حل خواهند شد یا نه.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که ایالات متحده و متحدانش طی چند هفته گذشته در مذاکرات با ایران برای احیای برجام پیشرفت‌هایی داشته‌اند اما مسائل حل نشده همچنان باقی مانده و مشخص نیست که حل خواهند شد یا نه.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که ایالات متحده و متحدانش طی چند هفته گذشته در مذاکرات با ایران برای احیای برجام پیشرفت‌هایی داشته‌اند اما مسائل حل نشده همچنان باقی مانده و مشخص نیست که حل خواهند شد یا نه.

سالیوان چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد که متحدان آمریکا در تلاش هستند تا برای بازگرداندن محدودیت‌ها به برنامه هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک استفاده کنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در نشست خبری خود گفت: «در هفته‌های گذشته در مذاکرات شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده‌ایم، اما هماهنگونه که در هفته‌های اخیر نیز گفته‌ایم، توافق نه قریب‌الوقوع است و نه قطعی.»

او خاطرنشان کرد که در حال حاضر دو سناریو وجود دارد: یا طرفین به تعهدات خود در برجام بازمی‌گردند، یا اینکه برجام به نتیجه نمی‌رسد و در این‌صورت آمریکا به تعهد جو بایدن در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند خواهد بود.

از سوی دیگر، رویترز گزارش داد که جو بایدن قصد دارد درباره توافق هسته‌ای با ایران با رهبران آلمان، بریتانیا، فرانسه و اتحادیه اروپا گفت‌وگو کند.

در همین حال، وب‌سایت خبری اکسیوس به نقل از دو مقام اسرائیلی و دو منبع آمریکایی گزارش داد که کاخ سفید طی روزهای اخیر مواضع خود را درباره حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی سخت‌تر کرده است.

گزارش آکسیوس در عین حال خاطرنشان کرد که مقام‌های ایرانی با درخواست آمریکا مبنی ‌بر تعهد علنی برای کاهش تنش در منطقه در ازای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی موافقت نکرده‌اند.

از سوی دیگر ۶۲ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با احتمال حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت کردند.

اسکات فرانکلین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «سپاه پاسداران حامی اصلی تروریسم در جهان امروز است. من و همکارانم از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌خواهیم که تحت هیچ شرایطی سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی حذف نشود.»

ریک الن، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز گفت: «نگران کننده است که دولت جو بایدن در نظر دارد سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کند. مفتخرم که به اسکات فرانکلین پیوسته‌ام تا از آنتونی بلینکن بخواهیم سپاه پاسداران را در این فهرست نگه دارد.»

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای نیز در بیانیه‌ای نسبت به پیامدهای حذف احتمالی سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی هشدار داد و از جو بایدن خواست از چنین اقدامی خودداری کند.

از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکرات وین بیش از هر زمان دیگری به یک توافق نزدیک‌تر شده است.

امیر عبداللهیان همچنین گفت: «به طرف آمریکایی به صراحت اعلام کرده‌ایم از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد. اگر طرف آمریکایی واقع بینانه برخورد کند، آمادگی داریم در آینده نزدیک توافق را با حضور وزیران امور خارجه عضو کمیسیون مشترک برجام در وین نهایی کنیم.»

در همین حال، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی بیستم فروردین، از سند جامع توسعه راهبردی صنعت هسته‌ای رونمایی می‌کند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «ما خود را وابسته به مذاکرات نکرده‌ایم و هیچ جای کشور وابسته به مذاکرات نیست، نه اقتصاد و نه تصمیم‌گیری‌ها و نه برنامه‌های اجرایی که در حوزه هسته‌ای داریم و ما برنامه‌ها را طبق مفادش پیش می‌بریم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا