جهان

استعفای آناتولی چوبایس، نماینده ویژه پوتین، به دلیل مخالفت با جنگ اوکراین

سخنگوی کرملین، چند ساعت پس از انتشار اخبار اولیه درباره استعفای چوبایس از سمت نمایندگی ویژه پوتین، خبر این استعفا را تایید کرد و گفت که چوبایس به انتخاب و میل شخصی خود از این سمت استعفا داده است.

آناتولی چوبایس، نماینده ولادیمیر پوتین در سازمان‌های بین‌المللی و نماینده ویژه کرملین در امور توسعه پایدار، به دلیل آنچه مخالفت او با جنگ اوکراین خوانده شده از سمت خود استعفا داد و این کشور را ترک کرد.

سخنگوی کرملین، چند ساعت پس از انتشار اخبار اولیه درباره استعفای چوبایس از سمت نمایندگی ویژه پوتین، خبر این استعفا را تایید کرد و گفت که چوبایس به انتخاب و میل شخصی خود از این سمت استعفا داده است.

چوبایس، ۶۶ ساله، از معدود چهره‌های اقتصادی دولت بوریس یلتسین در دهه ۱۹۹۰ بود که در دولت ولادیمیر پوتین باقی مانده بود و استعفای او به عنوان نشانی از بروز اختلافات در داخل کرملین و مقام‌های ارشد مسکو در اعتراض به حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین ارزیابی شده است.

او پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروری، در دولت بوریس یلتسین در مقام معاون اول نخست وزیر، وزیر دارایی و رییس دفتر ریاست جمهوری حضور داشت.

برخی از چوبایس به عنوان معمار اصلاحات اقتصادی روسیه در دهه ۱۹۹۰ نام می‌برند اما منتقدان تاکید دارند که اقدامات چوبایس در جریان خصوصی‌سازی و واگذاری سرمایه‌‌ها و کارخانه‌های باقی مانده از یک ابرقدرت، در افزایش ثروت و نفوذ اولیگارش‌‌های روس نقش داشته است.

چوبایس از جمله کسانی بود که از به قدرت رسیدن پوتین حمایت کرد اما در دوره پوتین از سمت‌های ارشد دولتی کنار رفت و در مدیریت شرکت‌های دولتی به کار گرفته شد.

با این حال ولادیمیر پوتین سال گذشته چوبایس را به عنوان نماینده ویژه خود در سازمان‌های بین‌المللی و نماینده ویژه کرملین در امور توسعه پایدار منصوب کرد.

منابع نزدیک به چوبایس گفتند که او روز سه‌شنبه در نامه‌ای به همکاران و دوستانش خبر استعفای خود از این سمت را اعلام کرد.

آناتولی چوبایس چند روز پیش از این نیز با انتشار پستی در صفحه فیسبوک خود به چشم‌انداز تیره‌ای اشاره کرده و گفته بود که من در درک به موقع ریسک‌های استراتژیک اشتباه کردم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا