ایران

بازداشت فعالان و شیوخ عرب احوازی معترض به بحران بی‌آبی

س از اعتراضات به خشک شدن دریاچه اورمیه در آذربایجان غربی، استان الاحواز که به‌رغم داشتن پنج رودخانه بزرگ طی سال‌های متمادی به کانون «قیام تنشگان» تبدیل شده، اکنون نیز در صدر مناطق دچار تنش آبی قرار گرفته و در واکنش به فراخوان‌های برگزاری تجمعات و تظاهرات مردمی، مقامات ایرانی در مقابله با این چالش چاره‌ای جز متوسل شدن به سرکوب نیافته‌اند.

طی روزهای اخیر ویدیوهای زیادی از مرگ دام‌ و احشام و آبزیان در نتیجه بی‌آبی در منطقه جنوب غرب ایران که به‌عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط روی سیاره زمین گزارش شده، انتشار یافته است.

این ویدیوها و گزارش‌های مصوّر نشان می‌دهد استان الاحواز که در اثر سدسازی‌ها و پروژه‌های بی‌رویه انتقال آب به مناطق مرکزی ایران هم‌اکنون با فاجعه زیست محیطی و بحرانی شدید بی‌آبی روبرو شده، به‌طور مبرم به تداوم جریان آب در شریان‌های حیاتی آن نیاز دارد.

سعید هلیچی، فعال محیط زیست عرب احوازی در ویدیویی از مرگ یکی از گاومیش‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید «یک سال از وعده حکومتی‌ها برای ارسال آب معدنی و تانکرهای آب می‌گذرد اما این حقه‌بازی‌های آنها هرگز کمکی به وضعیت موجود نکرده و کمبود آب و عدم فراهم کردن حداقل‌های لازم برای ادامه حیات منجر به مرگ دام‌ها، نابودی محیط زیست و مهاجرت اجباری انسان‌ها شده، آیا کسی پاسخگو است؟»

در اعتراض به خشکاندن رودخانه‌ها و تداوم بی‌‌آبی در الاحواز شماری از فعالان و شیوخ عرب این منطقه جهت برگزاری تجمعات اعتراضی و مطالبه‌گری از مسئولان به‌منظور یافتن راهکاری برای حل بحران کنونی فراخوان دادند اما پاسخ دستگاه‌های امنیتی به آنها توسل به ابزار سرکوب بوده است.

نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران در راستای اقدامات سرکوب‌گرانه و پیشگیرانه خود برای مقابله با اعتراضات احتمالی علیه بحران بی‌آبی، سحرگاه شنبه یکم مرداد به بازداشت «شیخ ناصر صدام العیاشی» از بزرگان روستای «العیاشیه بیت اسوادی» و «شیخ کناوه الغزوی» از روستای «بیت اصحین» و دیگر فعالان محیط زیست عرب در این منطقه از جمله خالد السوادی الغزوی، ناجی السید مجید از روستای «بیت سعدون التفک» و ناجی البراجعه از روستای بیت صدام اقدام کردند.

این عده از بزرگان و فعالان عرب احوازی طی بیانیه‌ای از عموم مردم عرب و افراد قبایل در استان الاحواز خواسته بودند ضمن برگزاری تجمع‌های گسترده علیه سیاست‌های سیستماتیک نظام که به خشکاندن منابع آبی منطقه، بحران بی‌آبی و تکرار فاجعه زیست محیطی در این استان منجر شده است، اعتراض کنند.

قرار بود این تظاهرات مردم عرب علیه بحران بی‌آبی در مقابل مقر فرمانداری شهر احواز برگزار شود اما در نتیجه سرکوب دستگاه‌های امنیتی و بازداشت‌ فعالان مطالبه‌گر از هر گونه تجمعی در این مکان ممانعت شد.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا