جهان

دیدار وزیران امور خارجه چین و آمریکا: روابط تثبیت شده اما همچنان موانع زیادی وجود دارد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در پکن گفت دو کشور در مسائلی همچون روابط نظامی، هوش مصنوعی و مقابله با ماده مخدر فنتالین به پیشرفت دست یابند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز گفت روابط دو کشور به ثبات رسیده اما آمریکا باید از دخالت در امور داخلی چین بپرهیزد.

حمایت چین از روسیه در جنگ با اوکراین از جمله دیگر محورهای مذاکرات دو طرف گزارش شده است.

قبل از آغاز گفتگوهای چند ساعته در پشت درهای بسته، وزیران امور خارجه آمریکا و چین بر ضرورت همکاری و حل و فصل اختلافات بین دو کشور از طریق دیپلماسی مستقیم و رو در رو تاکید کردند.

وانگ یی، روابط چین و آمریکا را تثبیت‌شده خواند اما گفت که همچنان عواملی منفی در این رابطه وجود دارند که گاه در حال افزایش نیز هستند.

او گفت:« روابط چین و آمریکا با انواع اختلالات مواجه است. حق توسعه مشروع چین به‌طور غیرمنطقی سرکوب شده است و منافع اصلی ما با چالش‌هایی مواجه است.»

آنتونی بلینکن نیز در پاسخ گفت که پیشبرد دستور کار جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا و شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین هنگام ملاقات آنها در سانفرانسیسکو در ماه نوامبر به «دیپلماسی فعال» نیاز دارد.

بلینکن گفت: «به نظر ما هیچ جایگزینی برای دیپلماسی رو در رو وجود ندارد.»

او افزود:« ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که تا حد امکان در مورد زمینه‌هایی که در آن اختلاف نظر داریم شفاف هستیم، حداقل برای جلوگیری از سوء تفاهم و محاسبات اشتباه.»

مقام‌های وزارت امور خارجه ایالات متحده پیش از این نشست‌ها تصریح کردند که حمایت چین از روسیه قوی است و گفتند که واشینگتن آماده است تا علیه شرکت‌های چینی که به بازسازی و تامین مجدد صنایع دفاعی روسیه کمک می‌کنند، اقدام کند.

به گفته کاخ سفید، اگرچه روابط دو کشور به دنبال دوره‌ای از تنش که با دیدار نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان در سال ۲۰۲۲ و سرنگونی بالون مشکوک چینی از سوی آمریکا در فوریه ۲۰۲۳ اوج گرفت تثبیت شده است، اما چنین کمک‌هایی به روسیه، به روابط گسترده‌تر چین و آمریکا آسیب می‌زند.

با وجود مبادلات گسترده تجاری و تشکیل کارگروه‌هایی که به مسائلی مانند افزایش ارتباطات نظامی و تجارت جهانی رسیدگی می‌کنند، تنش‌ها همچنان ادامه دارد.

تایوان و دریای چین جنوبی از جمله دیگر موارد مورد مناقشه دو کشور هستند. ایالات متحده همچنین مشتاق است تا شاهد پیشرفت بیشتر در زمینه محدود کردن عرضه مواد شیمیایی مورد استفاده چین برای ساخت فنتانیل باشد.

واشینگتن پیشتر چین را متهم کرده بود که برای ورود فنتانیل به بازار مواد مخدر آمریکا تلاش می‌کند.

مقام‌ها و رسانه‌های دولتی چین در مورد میزان پیشرفت احتمالی در چندین جبهه تردید کرده‌اند.

بلینکن احتمالاً روز جمعه پیش از بازگشت به واشینگتن با شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین، ملاقات خواهد کرد؛ هرچند هنوز هیچ یک از طرفین چنین دیداری را تایید نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا