جهان

کامالا هریس: روسیه اطلاعات نادرست و دروغ منتشر می‌کند

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا با اشاره به بحران اوکراین در کنفرانس امنیتی مونیخ روسیه را به انتشار اطلاعات نادرست و دروغ متهم کرد و نسبت به تجاوز این کشور به شرق اروپا هشدار داد.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا روز شنبه ٣٠ بهمن (١٩ فوریه) در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به خطر حمله احتمالی روسیه به اوکراین گفت: «امنیت اروپا در معرض تهدید فوری قرار دارد. »

او همچنین گفته است کە واکنش آمریکا در صورت حمله روسیه به اوکراین به تحریم اقتصادی خلاصه نخواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد که روسیه در صورت حمله به اوکراین علاوه بر تحریم‌های اقتصادی شدید و سریع با تقویت نیروهای ناتو در شرق اروپا نیز روبرو خواهد شد.

وی افزود که ادعای روسیه مبنی بر عقب‌نشینی نیروهایش از مرز با اوکراین با واقعیت همخوانی ندارد.

هریس هشدار داد که روسیه می تواند به دنبال بهانه‌ای برای حمله به اوکراین باشد. او گفت: «روسیه اطلاعات نادرست، دروغ و تبلیغات منتشر می‌کند. روسیه تمایل به گفت‌وگو را نشان می‌دهد، اما در عین حال فضای دیپلماتیک را برای مانور کاهش می‌دهد. اقدامات روسیه با حرف‌هایش مطابقت ندارد. »

او همچنین در بخش دیگری از سخنانش افزود: «نیروهای ما برای نبرد به اوکراین اعزام نخواهند شد اما از هر سانتی‌متر از سرزمین‌های ناتو دفاع خواهند کرد.»

بایدن حمله به کی‌یف را باور دارد

ساعاتی پیش، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که متقاعد شده روسیه به‌زودی به اوکراین حمله خواهد کرد.

بایدن در کاخ سفید تصریح کرد: «ما دلایلی داریم که باور کنیم ارتش روسیه در حال برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین در یک هفته یا در روزهای آینده است. ما معتقدیم که آنها به کی‌یف پایتخت اوکراین، شهری با ٢.٨ میلیون انسان بی‌گناه حمله خواهند کرد.»

گفته‌های هریس و بایدن در حالی است کە با متشنج‌تر شدن اوضاع در شرق اوکراین، رهبران شورشیان جدایی‌طلب طرفدار روسیه در مناطق خودمختار دونتسک و لوهانسک برای جنگ آماده می‌شوند و دستور بسیج عمومی صادر کرده‌اند.

ارتش اوکراین هم اعلام کرد که تا ساعت هفت صبح روز شنبه به وقت محلی، ۶۶ مورد تبادل آتش در شرق این کشور روی داده است.

به گفته ارتش اوکراین، در نتیجه تبادل آتش میان دو طرف یک سرباز بر اثر تیراندازی شورشیان طرفدار روسیه کشته شدە است.

در همین حال تخلیه شهرها و شهرک‌های مناطق لوهانسک و دونتسک که از روز جمعه آغاز شده است، ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا