آذربایجانایران

شهروند آذربایجانی که هردو پایش را در جنگ ایران عراق از دست داده به ۱۳ سال حبس محکوم شد

محمدولی حیدربیگی، شهروند تورک آذربایجانی اهل شهر ابهر زنجان که هردو پایش را در جنگ ایران عراق از دست داده، توسط دستگاه قضایی حکومت ایران به ۱۳ سال حبس محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، بر اساس حکمی که روز دوشنبه دهم مهر ۱۴۰۲، توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان ابهر به ریاست قاضی ابوالفضل عاشری صادر و به علی مسگری، وکیل مدافع آقای حیدربیگی ابلاغ شده است، آقای حیدربیگی از بابت اتهام «همکاری با دولت متخاصم» به پنج سال حبس تعزیری، از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس تعزیری، از بابت اتهام «توهین به رهبری» دو سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و عضویت در گروه های مخالف نظام» به پنج سال حبس تعزیری، مجموعا سیزده سال حبس محکوم شد.

کانون حقوق بشر ایران پیشتر با اشاره به بازداشت او در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ از «پرونده‌سازی» و طرح اتهامات متعدد علیه محمدولی حیدربیگی و پذیرفته‌نشدن وکیل انتخابی او از سوی قاضی پرونده خبر داده بود.

محمدولی حیدربیگی در ۲۸ آبان ۱۴۰۱ بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه زنجان منتقل شد و در نهایت پس از حدود یک ماه بازداشت به زندان صفرآباد زنجان منتقل شد. او در طول حبس یک ماهه‌اش در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتش دست به اعتصاب غذا زده بود.

این معترض تورک آذربایجانی سرانجام پس از حدود یک ماه در ۲۳ آذرماه به قید وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان صفرآباد زنجان آزاد شد.

محمدولی حیدربیگی در حالی توسط حکومت ایران به ۱۳ سال حبس محکوم شده که خبرگزاری بسیج دو سال قبل، در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، از کمک مالی محمدولی حیدربیگی برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد تقدیر کرده و افزوده بود که او در جریان عملیات کربلای ۵ در جنگ ایران و عراق هر دو پای خود را از دست داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا