جهانسیاست

“در این درگیری، من طرف عدالت هستم، و عدالت طرف آذربایجان”

ماکسیم شوچنکو، کارشناس سیاسی مشهور روس، این مسئله را هنگام پاسخ به سوالات تینا کندلاکی، روزنامه نگار کانال تلویزیونی «آرتی‌وی۱» گفت.

ماکسیم شوچنکو گفت: “درگیری قره باغ هرگز متوقف نشده است، زیرا مردم کثیرالمله آذربایجان هرگز با اشغال سرزمین های آذربایجان سازش نخواهند کرد.”

به گفته وی، نه تنها ترکهای اوغوز، بلکه یهودیان، روس ها، لزگی ها، تالیش ها، تات ها، ساخورها، اودین ها، آوارها، گرجی ها و حتی ارامنه نیز در آذربایجان زندگی می کنند.

شوچنکو به سخنان الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان اشاره کرد که گفته بود ۲۵ درصد از آذربایجانی ها هنگام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در قره باغ کوهستانی زندگی می کردند، بقیه ارمنی بودند، اما حق زندگی ارامنه در آنجا هرگز سلب نشد.

شوچنکو گفت که در این درگیری طرف عدالت است.

وی گفت: “عدالت هم طرف آذربایجان است.”

این کارشناس سیاسی اظهارات نخست وزیر ارمنستان را مبنی بر بی‌اهمیت بودن مرزهای اتحاد جماهیر شوروی و استناد به توصیفات هرودوت و پلینی کوچک را غیر منطقی دانست و گفت: “ارمنستان تحت حکومت تیگران هرگز وجود نداشته است. در حال حاضر، آذربایجان و ارمنستان مدرن وجود دارد. من فکر می کنم همانطور که مردم آلمان از ایده رایش سوم در مورد «آلمان بزرگ» رنج بردند، مردم ارمنستان نیز گروگان ایده بسیار خطرناک و غلطی به نام «ارمنستان بزرگ» شده اند.”

گفتنی است که ماکسیم شوچنکو از معدود افرادی در روسیه است که طی جنگ قره باغ حقایق را می‌گفت و از نبرد به‌حق آذربایجان حمایت می‌کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا