ایران

جوانان ۷۰ درصد بیکاران در ایران را تشکیل می‌دهند

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد بالغ بر ۷۰ درصد بیکاران کشور در گروه سنی جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله قرار دارد.

وب سایت اکوایران در نگاهی به این آمار نوشت که جمعیت فعال در تابستان ۱۴۰۲ تقریبا به ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید و افزود: بررسی ها نشان می دهد که در تابستان امسال، ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار تن از این افراد موفق به یافتن شغل نشدند و بیکار تلقی می شوند.

این وبسایت اقتصادی با استناد به آمارهای موجود نوشت که در تابستان سال گذشته، یک میلیون و ۶۴۳ هزار بیکار ۱۸ تا ۳۵ ساله در بازار کار ایران وجود داشته است.

در این حال، مرور آمارهای رسمی نشان می دهد که نرخ بیکاری زنان ، ۹ واحد درصد بالاتر از بیکاری مردان است.

روزنامه اعتماد نیز در نگاهی که به این آمار داشته، تاکید کرده است که از زمان کرونا تاكنون، بيش از سه ميليون تن به تعداد «جمعيت در سن اشتغال» در ایران اضافه شده اما به همان ميزان شغل ايجاد نشده است و بخش بزرگی از كارجويان جديد نيز بيكار مانده اند.

سهم ۴۰ درصدی تحصیل‌کرده‌ها از جمعیت بیکار جامعه ایران

آمارهای رسمی نشان می‌دهد؛ سهم ۴۰ درصدی تحصیل‌کرده‌ها از بیکاری

این روزنامه نرخ مشارکت در ایران را غیرقابل قبول دانست و نوشت: در سال های اخیر، نرخ مشارکت در محدوده ۵۰ درصد بود و در تابستان به ۴۱.۵ رسيد.

اعتماد برای درک بهتر از وضعیت ایران در این شاخص، به مرور نرخ مشارکت در کشورهای اطراف ایران اشاره کرده است.

به نوشته این روزنامه، نرخ مشاركت اقتصادی در سال ۲۰۲۰ میلادی در قطر ۸۶ درصد، در جمهوری آذربايجان ۶۳ درصد و تركيه ۵۰ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، البته در كشورهايی مانند چين نرخ مشاركت ۶۷ درصد و ويتنام يا آنگولا ۷۶ و ۷۵ درصد بوده است.

یکی دیگر از اتفاقات در بازار کار ایران، فعالیت هفتگی بیش از استانداردهای تعیین شده است. برهمین اساس، بررسی سهم شاغلان ۱۵ ساله و بيشتر با ساعت كار ۴۴ ساعت و بيشتر نشان می دهد كه ۴۰ درصد شاغلان به طور معمول، ۴۹ ساعت و بيشتر در هفته كار می كنند. اين شاخص كه يكی از نماگرهای كار شايسته است، نشان می دهد در ایران، تعداد زيادی از شاغلان بيش از حد استاندارد كار می كنند.

روایت مرکز آمار از اشتغال، روایت دولتی از این بخش است و در طرف مقابل، گزارش های میدانی و ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، روایت مردمی از اشتغال است که وضعیت را متفاوت تر از روایت دولتی نشان می دهد.

بیکاری در شهرهای کوچک، به خصوص در شهرهای مرزی و همچنین خروج بخشی از جمعیت جویای کار از بازار که منجر به بهبود آمار به نفع دولت شده، نشان دهنده شکست وعده های ابراهیم رئیسی برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل است .

شکست در تحقق شعار اعلامی ابراهیم رئیسی، در نهایت، منجر به تشکیل «قرارگاه رفع بیکاری» در ۳۰ بهمن سال قبل شد که تاکنون گزارش دقیقی از عملکرد آن انتشار نیافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا