جهان

روسیه در حال افزایش نیروهای نظامی خود در نزدیکی مرز اوکراین است

تصاویر ماهواره‌ای شرکت مکسار افزایش استقرار بالگردها، تانک‌ها و نفربرهای ارتش روسیه را در یک پایگاه هوایی در ۱۶ کیلومتری مرز اوکراین نشان می‌دهد.

در حالی که روسیه ادعا می‌کند در حال بازگرداندن نیروهای خود از نزدیکی مرز اوکراین است، آمریکا و متحدانش هشدار داده‌اند که روسیه برای حمله به اوکراین در حال صحنه‌سازی است و نیروهای بیشتری را نزدیک مرز اوکراین مستقر کرده است.

تصاویر ماهواره‌ای شرکت مکسار افزایش استقرار بالگردها، تانک‌ها و نفربرهای ارتش روسیه را در یک پایگاه هوایی در ۱۶ کیلومتری مرز اوکراین نشان می‌دهد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی نیوز گفت که احتمال حمله روسیه به اوکراین در روزهای آینده جدی است و روسیه همه امکانات لازم برای یک حمله موفق را آماده کرده است.

او افزود: روسیه علاوه بر امکانات نبرد، حمایت‌های لجستیکی و درمانی لازم را در منطقه مهیا کرده است.

پیشتر در روز جمعه جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، نیز با ابراز اطمینان نسبت به اینکه روسیه قصد دارد در روزهای آینده به اوکراین حمله کند، هشدار داد درصورت رخ دادن چنین جنگی، آمریکا و متحدانش تحریم‌های سنگینی علیه مسکو اعمال خواهند کرد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز گزارش داد که طی یک روز گذشته ۶۴۸ مورد نقض آتش‌بس در منطقه لوهانسک و ۲۲۲ مورد در منطقه دونتسک در شرق اوکراین رخ داد که این آمار نسبت به روز قبل از آن افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

خبرگزاری ریانووستی روسیه نیز گزارش داد که در اثر وقوع انفجار شدید در شهر لوهانسک در شرق اوکراین، خط لوله دروژبا دچار آتش‌سوزی شد.

در همین حال، فارین پالیسی به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که اطلاعات ایالات متحده نشان می‌دهد که روسیه در حال تهیه فهرستی از مقام‌های اوکراینی و دیگر مخالفان سیاسی است تا در صورت حمله به اوکراین، این افراد بازداشت یا ترور شوند.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور تهدیدات سایبری نیز دولت روسیه را مسئول حملات سایبری گسترده اخیر به وب‌سایت‌های بانکی و دولتی در اوکراین دانست.

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست اقدامات تحریک‌آمیز روسیه را در مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق اوکراین محکوم کند.

در همین حال، یک مقام کاخ سفید به رویترز گفت که اگر ولادیمیر پوتین حمله به اوکراین را ادامه دهد، تحریم‌های بین‌المللی به رهبری ایالات متحده، روسیه را به یک کشور مطرود تبدیل خواهد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در میزگرد مشترک با وزیر خارجه آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ بر لزوم همکاری با اروپا برای حل دیپلماتیک بحران اوکراین تاکید کرد و گفت که پوتین از همبستگی ناتو غافلگیر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا