ایرانجهان

رویترز: احتمال حملات سایبری در انفجار تأسیسات هسته‌ای نطنز

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از سه مقام جمهوری اسلامی که نامی از آنها برده نشده دلیل انفجار در سایت اتمی نطنز را حملات سایبری اعلام کرد.

دیروز جمعه ۱۳ تیر ماه سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که دلیل انفجار تأسیسات هسته‌ای نظنز را «به صورت دقیق مشخص» کرده‌اند ولی به‌دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا اعلام نمی‌شود.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز همان روز ساعاتی بعد در گزارشی به نقل از سه مقام جمهوری اسلامی که نامشان را فاش نکرده منشأ انفجار در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نظنز را حملات سایبری اعلام کرد.

رویترز در خصوص این خبر همچنین نوشت که این مقامات مدارکی در رابطه با این ادعا ارائه نکرده‌اند.

این در حالیست که غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران دیروز در  گفتگوی تلویزیونی با طرح این احتمال که حادثه نطنز ممکن است ناشی از «حرکات عناصر ضد انقلاب یا دخالت دشمن باشد» گفت در صورت اثبات انجام حمله سایبری، ایران پاسخی متقابل خواهد داد.

یکی از مقامات جمهوری اسلامی به رویترز گفته که این حمله سایبری، واحد مونتاژ سانتریفیوژ در تاسیسات نطنز را هدف قرار داده است.

در گزارش رویترز دو مقام ایرانی مدعی شده اند که اسرائیل ممکن است پشت حادثه نطنز باشد. رویترز در ادامه گفته که این دو مقام ایرانی مدرک و سندی در ارتباط با اظهارات خود ارائه نکرده‌اند.

سرویس‌های امنیتی آمریکا و اسرائيل حدود ده سال پیش نیز در عملیاتی و با استفاده از ویروس استاکس‌نت این تأسیسات را مورد حمله قرار دادند که در پی این عملیات حدود ۱۰۰۰ سانتیریفیوژ ایران از کار انداخته شد و در برنامه هسته‌ای ایران به اندازه یک سال یا بیشتر تأخیر ایجاد شد.

یک کارشناس امنیت سایبری اما به رویترز گفته که طرح احتمال انجام حملات سایبری در شرایط کنونی بسیار ناپخته و عجولانه است و اینکه بدون اشراف کامل به شرایط وقوع حادثه و تنها با استناد به آنچه ده سال پیش روی داده، فرضیه خرابکاری دیجیتالی مطرح شود ممکن است ناشی از توجیح یک حادثه یا بی کفایتی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا