ایرانجهان

وزارت خارجه آمریکا، آموزش مقام‌های روس برای کار با پهپادهای ایرانی را تایید کرد

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تایید کرد مقام‌های روسی در راستای بخشی از توافق انتقال پهپادهای ایرانی به این کشور، طی هفته‌های اخیر در ایران آموزش دیده‌اند و بر اعمال جدی تحریم‌های تسلیحاتی تهران و مسکو تاکید کرد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکاپنج‌شنبه در نشستی خبری ضمن هشدار نسبت به پیامدهای همکاری‌های پهپادی ایران و روسیه گفت: «ایالات متحده تمام تحریم‌ها در قبال تجارت تسلیحات روسیه و ایران را قویا اعمال خواهد کرد.»

پاتل گفت: «ما به شدت درباره استفاده ایران از پهپاد و اشاعه آن از سوی این کشور نگران هستیم. این پهپادها در حمله علیه نیروهای آمریکایی، شرکای ایالات‌ متحده در منطقه و خطوط کشتیرانی بین‌المللی استفاده شده‌اند.»

او افزود: «ما برای جلوگیری از شبکه تامین مواد و فناوری مرتبط با پهپاد به ایران، به استفاده از همه ابزارهای موجود ادامه خواهیم داد و این ابزارها صرفا به تحریم محدود نخواهد شد.»

سی‌ان‌ان چهارشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد اطلاعات نشان می‌دهد مقام‌های روسیه در هفته‌های اخیر در ایران در حال آموزش دیدن برای کار با پهپادهای ایرانی‌ هستند.

این مقام آمریکایی آموزش‌های فوق را بخشی از طرح فروش پهپادهای ایرانی به روسیه خواند.

در هفته‌های اخیر تعدادی از مقام‌های آمریکایی نسبت به ارسال پهپاد ساخت ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین هشدار داده‌اند.

یک روز پس از سفر پوتین به تهران در اواسط ماه ژوئیه، مقام‌های پنتاگون، سازمان سیا و وزارت خارجه با هشدار نسبت به هر گونه اقدام جمهوری اسلامی در ارائه پهپاد به روسیه در میانه جنگ اوکراین، روی آوردن روسیه به ایران را نشان‌دهنده شدت انزوای مسکو در نتیجه حمله به اوکراین خواندند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز در یک نشست خبری در کنار ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، درباره نگرانی‌ها از ارسال پهپاد از سوی جمهوری اسلامی به روسیه برای کمک به این کشور در تهاجم به اوکراین، گفت: «ما به ایران توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهد. ما فکر می‌کنیم این کار ایده بسیار، بسیار بدی خواهد بود.»

الکساندر رودنیانسکی، مشاور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، در واکنش به همکاری‌های پهپادی ایران و روسیه به ایران‌اینترنشنال گفت: «این اخبار برای ما باعث نگرانی است اما در چند سال گذشته، یا شاید حتی یکی دو دهه گذشته، روسیه به طور روزافزونی به رژیمی مثل رژیم ایران تبدیل شده است. سرکوب بیشتر شده و اکنون به یک رژیم خودکامه و حتی یک دیکتاتوری تمام عیار تبدیل شده است.»

با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی گزارش‌ها را درباره فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین رد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا