فرهنگ و هنر

تحریم جشنواره‌ فجر در ایران از سوی هنرمندان این کشور

نقاشان، فیلم سازان، موزیسین ها و دیگر هنرمندان در ایران از روز گذشته و در واکنش به اصابت موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافری اوکراینی انصراف خود را از حضور در جشنواره فجر اعلام کرده اند.

هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری در ایران با توجه به نزدیکی سی و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فجر به صورت رسمی در صفحات شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند در جشنواره فجر شرکت نخواهند کرد.

 

 

مسعود کیمیایی، یکی از معروف ترین فیلم سازان ایرانی به عنوان اولین نفر در صفحه اینستاگرام خود با اعلام اینکه از حضور فیلمش با عنوان « خون شد» از جشنواره فجر انصراف داده است، به داغ دیدگان حادثه اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی تسلیت گفت.

 

وب سایت «کافه سینما» یکی از مهمترین منابع خبری سینمای ایران اعلام کرده است بعد از یک دهه، امسال اخبار جشنواره فجر را پوشش نخواهد داد.

 

داوران بخش تجسمی جشنواره فجر نیز در اطلاعیه اعلام استعفا کرده‌اند. در این اطلاعیه داوران بخش عکس، کارتون، گرافیک، سفال، و سرامیک و تعدادی از داوران بخش خوشنویسی موضع قاطع خود را در عدم حضور در این جشنواره اعلام کرده‌اند. داوران بخش گرافیک در بیانیه خود نوشته اند: رنج از حد توان ما افزون شده است. در شرایط فعلی نه تاب ادامه دادن داریم و نه توان خاموش گریستن.

 

کیانوش غریب پور نیز در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده است از مدیریت هنری جشنواره هنرهای تجسمی فجر کناره گیری می کند. او نوشته است: به طاقتی که ندارم کدام بار کشم؟

 

در بخش موسیقی نیز، موزیسین‌های مختلف یک به یک اعلام انصراف از جشنواره فجر داده‌اند. ارکستر آرکو به رهبری ابراهیم لطفی اعلام عدم حضور کردهاست. مانی جعفرزاده نیز در صفحه خود نوشته است: به نشانه همدلی با مردم داغدار و ستم دیده سرزمینم، امسال در هیچ یک از جشنواره‌های هنری فجر شرکت نخواهم کرد.

 

همچنین حسام اینانلو، موزیسین ایرانی نیز در صفحه خود نوشته است: این رفتار جمعی نشانه‌ای از اعتراض موزیسین ها خواهد بود به وضع کنونی ایران.

 

خبرها حاکی از آن است که حدود 100 هنرمند تئاتری مشهد از 3 گروه نمایشی از حضور در جشنواره فجر انصراف داده‌اند. همچنین گروه تئاتر مکبث نیز اعلام عدم حضور کرده است.

 

میترا ابراهیمی نیز از انصراف حضور فیلم مستند «کامی» خبر داد. او نیز نوشت: پنج سال تلاشم در برابر این داغ که بر دل مردم است، کوچک است.

 

امیر مهدی قزوینی، بازیگر تئاتر نیز با اعلام انصراف از بازی در تئاتر «پراونه الجزایری» نوشت: به حرمت چشمان معصوم «راستین» و «ری را» من که نمی توانم.

 

گفتنی است، جشنواره فیلم فجر از تاریخ 7 تا 11 فوریه همزمان با «سالگرد پیروزی انقلاب ایران» برگزار خواهد شد.

 

جشنواره هنرهای تجسمی از 12تا 19 فوریه، جشنواره موسیقی 13 تا 19 فوریه و جشنواره تئاتر نیز 7 تا 11 فوریه 2020 برگزار می شود.

 

لازم به ذکر است که جشنواره فجر مهمترین رویداد هنری در ایران است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا