آذربایجانایرانفرهنگ و هنر

یعقوب ظروفچی بر اثر کرونا درگذشت

یعقوب ظروفچی، هنرمند مشهور آذربایجانی بر اثر ابتلا به کروناویروس در «کلینیک جدید» که در آنجا تحت درمان بود، امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریور درگذشت.

یعقوب ظروفچی، هنرمند مشهور آذربایجانی بر اثر ابتلا به کروناویروس در «کلینیک جدید» که در آنجا تحت درمان بود، امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریور درگذشت.

لازم به ذکر است که یعقوب ظروفچی چند روز پیش در بخش مراقبت های ویژه کلینیک جدید بستری و به دستگاه تنفسی متصل شد.

لازم به ذکر است که یعقوب ظروفچی در ۸ آوریل ۱۹۵۶ در محله چرنداب تبریز متولد شد. وی در سن ۱۵ سالگی برای اولین بار در تلویزیون ملی تبریز ترانه اجرا کرد و “اِولری وار خانا خانا”، “دهِ گولوم گلسین آی نه‌نه” و “دلبر” را خواند.

این خواننده مشهور آذربایجان در عین حال شهروند آمریکا بود و در ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۹ تابعیت آذربایجان را دریافت کرد. در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۹ عنوان افتخاری “هنرمند افتخاری جمهوری آذربایجان” به وی اعطا شد.

از آثار وی می‌توان از چندین تک ترانه معروف و آلبوم‌هایی از ترانه‌های قدیمی و جدید بومی آذربایجان نام برد. ترانه‌ای که بیشتر از همه او را محبوب کرد بازخوانی ترانه آیریلیق (جدایی) با کلیپی که حکایت از جدایی دو آذربایجان الهام گرفته از عشق افسانه‌ای «خدا» و «آفرین» بود. پس از تغییر رژیم در ایران بیشترین فعالیت وی به همراه ارکستر سمفونیک کشور آذربایجان بوده‌است.

او از همفکران علیرضا نابدل (اوختای) (مارکسیست متولد ۱۳۲۳ شمسی که همراه با هشت تن دیگر از همفکران خویش در سال ۱۳۵۰ اعدام شد) بود. علیرضا نابدل شعر”ای اوشاقلار” را برای همفکران خود نوشت و یعقوب ظروفچی آنرا با موسیقی خواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا