ایرانجهان

جزییات تازه از دستگیری ۱۵ نفر از عوامل ایران متهم به توطئه علیه سفارت‌ها در اتیوپی

نیویورک‌تایمز با انتشار خبری به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی نوشت، پانزده نفر از عوامل ایران در اتیوپی به اتهام توطئه علیه دیپلمات‌های امارات متحده عربی دستگیر شده‌اند.

اخیراً، سرویس اطلاعاتی اتیوپی یک سلول ۱۵ نفری را به همراه یک انبار اسلحه و مواد منفجره که قصد منفجر کردن سفارت امارات متحده عربی را داشتند، کشف و اعلام کرد که یک حمله بزرگ را در پایتخت اتیوپی خنثی کرده است.

در این باره بخوانید: رسانه‌های اسرائيل‌: توطئه مأموران ایرانی علیه سفارتهای اسرائیل، آمریکا و امارات در آفریقا خنثی شد

اما مقامات اتیوپیایی جزئیات این عملیات را مبنی بر اینکه چه کسی پشت آن بوده، منتشر نکردند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، اکنون مقامات آمریکایی و اسرائیلی می گویند این عملیات کار ایران بوده است.

آنها می گویند عملیات اتیوپی بخشی از تلاش گسترده ایران برای جستجوی اهدافی ضعیف متعلق به آمریکا و اسراییل در کشورهای آفریقایی بود که در آن انتقام محسن فخری زاده و قاسم سلیمانی را بگیرد.

دریادار هیدی کی‌برگ، مدیر اطلاعات فرماندهی پنتاگون در آفریقا، با استناد به منابع اطلاعاتی گفت که ایران در پشت ۱۵ نفر دستگیر شده در اتیوپی است و “طراح این توطئه خنثی شده”، فردی به اسم احمد اسماعیل بوده که در سوئد دستگیر شده است.

دریادار برگ در بیانیه ای گفت: “اتیوپی و سوئد در زمینه انهدام این توطئه همکاری کردند.”

ایران این اتهامات را رد می‌کند. سخنگوی سفارت ایران در آدیس آبابا گفت: “اینها ادعاهای بی اساس است و فقط توسط رسانه های مخرب رژیم صهیونیستی برانگیخته شده است.”

ایران پس از عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل در ماه سپتامبر، به این موضوع خشمگین شد.

در این باره بخوانید: روزنامه کیهان امارات را هدفی مشروع برای حملات گروه‌های مسلح فلسطینی معرفی کرد

نیویورک تایمز می‌نویسد، سخنگوی پلیس اتیوپی که فقط دو نفر از ۱۵ نفر دستگیر شده را نام برد، از گفتن دلیل اینکه چرا اتیوپی به ایران اشاره‌ای نمی‌کند، خودداری کرد.

چندین دیپلمات گفتند که اتیوپی، به عنوان پایتخت دیپلماتیک آفریقا و مقر اصلی اتحادیه آفریقا، سعی می کند از درگیر شدن در مسائل مربوط به قدرت های بزرگ جلوگیری کند.

سرویس اطلاعات و امنیت ملی اتیوپی گفت که گروه دوم توطئه گران در حال آماده سازی برای حمله به سفارت امارات در خارطوم سودان بودند. به گفته نیویورک تایمز، یک مقام سودانی این گزارش را تأیید کرد.

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده دستگیری ها در اتیوپی را به برنامه ناموفق ایران برای کشتن سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی، که در ماه سپتامبر توسط پولیتیکو گزارش شد، مرتبط می‌داند. مقامات آمریکایی و سودانی به دلیل حساسیت دیپلماتیک و اطلاعاتی، توافق کردند که موضوع را به شرط مخفی ماندن بررسی کنند.

در این باره بخوانید: نشریه پولیتیکو: ایران قصد ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را داشته

دستگیری ها در اتیوپی در حالی صورت می گیرد که حساسیت سیاسی در ایران و ایالات متحده بر سر توافق برجام افزایش یافته است.

وزیر اطلاعات ایران هفته گذشته برای فشار بر رئیس جمهور آمریکا گفت که اگر تحریم ها به زودی لغو نشود، ممکن است کشورش به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای باشد.

بروس ریدل، یک افسر سابق سیا به نیویورک‌تایمز گفت: “آفریقا مکانی نسبتاً آسان برای فعالیت [ایران] است و اتیوپی با مسائل دیگر مشغول است.”

طی دهه ۱۹۹۰، ایران با سودان تحت حاکمیت خودکامه عمر حسن البشیر روابط نزدیک داشت.

مقامات آمریکایی گفتند که اسرائیل در سال ۲۰۰۹ علیه یک کاروان کامیون های قاچاق در سودان حملات هوایی ترتیب داد که هدف آن جلوگیری از رسیدن سلاح های ارسالی ایران به نوار غزه بود.

از سوی دیگر، امارات به میانجیگری در یک توافق صلح مهم بین اتیوپی و اریتره در سال ۲۰۱۸ کمک کرد و اکنون این کشتی های جنگی اماراتی هستند که در بنادر اریتره پهلو می گیرند.

در ماه نوامبر، به دنبال تماس بین ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تیمی از پهپادهای اسرائیلی برای کمک به از بین بردن ملخ هایی که کشاورزان این کشور را آزار می‌دادند، به اتیوپی وارد شدند.

هفته ها بعد، یوسی کوهن، رئیس موساد، سرویس اطلاعاتی مخفی اسرائیل، با همتای اتیوپیایی خود در مورد “عملیات ضد تروریسم” ملاقات و گفتگو کرد.

از سوی دیگر، دو ایرانی با ۱۵ کیلوگرم مواد منفجره در سال ۲۰۱۲ در کنیا دستگیر شدند و اکنون به ۱۵ سال حبس محکوم شده‌اند. مقامات کنیا گفتند که این افراد اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بودند. وکلای آنها گفتند که آنها هنگام بازداشت در کنیا توسط اطلاعات اسرائیلی مورد بازجویی قرار گرفته اند.

چهار سال بعد، در سال ۲۰۱۶، کنیا دو ایرانی را که نزدیک سفارت اسرائیل هنگام تصویربرداری دستگیر شده بودند،  اخراج کرد. ایران گفت این افراد که با یک ماشین دیپلماتیک ایرانی در سفر بودند، استاد دانشگاه بودند.

در ۴ فوریه، دادگاهی در آنتورپ بلژیک رای به محکومیت اسداله اسدی دیپلمات مقیم وین و سه نفر دیگر را که بجرم توطئه بمب گذاری دستگیر شده بودند، داد و او را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

همچنین بخوانید: دیپلمات ایرانی در دادگاه بلژیک بجرم تروریسم و بمب‌گذاری محکوم شد

این توطئه ناموفق و یک توطئه ناموفق دیگر در دانمارک باعث شد تا اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ یکی از واحدهای وزارت اطلاعات ایران (دفتر امنیت داخلی وزارت اطلاعات) و دو نفر از کارکنان این وزارتخانه (سعید هاشمی مقدم و اسدالله اسدی» را تحریم کند. مقامات اسرائیلی می گویند همین سرویس اطلاعاتی ایران، عملیات در اتیوپی را ترتیب داده است.

همچنین بخوانید: وزیران اسبق اروپایی: «ایران پدر خوانده تروریسم است»، مقامات این کشور باید محاکمه شوند

همچنین، رسانه‌های تورکیه چند روز پیش گزارش دادند، محمدرضا ناصرزاده که با پاسپورت دیپلماتیک ایران به تورکیه آمده بود، هنگام تلاش برای فرار در فرودگاه استانبول به‌جرم طراحی در ترور مسعود مولوی وردنجانی دستگیر و در تاریخ ۹ فوریه با حکم دادگاه صلح کیفری بازداشت و روانه زندان شد.

همچنین بخوانید: یک دیپلمات ایران در تورکیه دستگیر شد؛ راز ترور «مسعود مولوی» گشوده می‌شود

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا