ایرانجهانخاورمیانهسیاست

رسانه‌های اسرائيل‌: توطئه مأموران ایرانی علیه سفارتهای اسرائیل، آمریکا و امارات در آفریقا خنثی شد

شبکه سراسری رادیو و تلویزیون اسرائیل، «کان»، با استناد به منابع اطلاعاتی غربی گفت ماه گذشته تلاش مأموران ایرانی برای حمله به سفارتهای اسرائیل، آمریکا و امارات در آفریقا خنثی شد.

بر اساس گزارش تلویزیونی روز دوشنبه اسرائیل، چندین مأمور ایرانی که از سفارت های اسرائیل، آمریکا و امارات در یک کشور آفریقای‌شرقی برای حمله احتمالی جاسوسی می کردند، دستگیر شدند.

تلویزیون اسراییل اشاره دقیق به این کشور آفریقایی نکرده است.

به گزارش کان نیوز به نقل از منابع اطلاعاتی غربی، ماموران توسط ایران برای جمع آوری اطلاعات در اماکن دیپلماتیک برای حمله تروریستی اعزام شده بودند.

برخی دارای تابعیت دوگانه اروپایی و ایرانی بودند که از برخی از آنها در کشور آفریقای شرقی و برخی دیگر نیز در کشورهای مختلف دستگیر شدند. بر اساس این گزارش، حمله ماه گذشته خنثی شد.

در این گزارش آمده است كه ایران قصد داشت یكی از عملیات‌های تروریستی را به تلافی كشته شدن قاسم سلیمانی توسط ایالات متحده در سال گذشته و محسن فخری زاده، مرد شماره یک هسته‌ای و موشکی خود در ماه نوامبر، انجام دهد.

روز جمعه، یک انفجار سفارت اسرائیل را در دهلی نو، پایتخت هند لرزاند. در اثر این انفجار به اتومبیلها خسارت وارد شد اما صدمه ای به کسی وارد نشد.

مقامات اسرائیلی این انفجار را به عنوان حمله تروریستی مشکوک به سفارت تلقی می کنند و اقدامات احتیاطی امنیتی را در سفارت‌های خود در سراسر جهان افزایش داده اند.

یک یادداشت دست نویس که در محل بمب گذاری پیدا شد، مسئولیت بمب‌گذاری را گروهی که قبلاً ناشناخته بود بر عهده گرفت که خود را “حزب الله هند/جیش‌الهند” معرفی می کرد. طبق گزارش رسانه های هند در روز شنبه، این دست‌نوشته به قتل سلیمانی و فخری زاده اشاره داشت.

گزارش های تایید نشده رسانه های هند روز شنبه می‌گفت که پلیس برخی از اتباع ایرانی را در دهلی نو بازداشت و مورد بازجویی قرار داده است.

در بیانیه پلیس، انفجار روز جمعه ناشی از “بمب دست ساز کم شدت” که باعث ترکیده شدن شیشه سه اتومبیل اطراف شده بود، توصیف شد.

در سال ۲۰۱۲، همسر سفیر اسرائیل در هند پس از اینکه یک موتورسوار بمبی را به ماشین او در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی نو چسباند، به شدت زخمی شد.

این بخشی از مجموعه حملات علیه اهداف اسرائیلی در سراسر جهان است که به ایران نسبت داده می شود. در همان روز انفجار سال ۲۰۱۲ در دهلی نو، بمبی در ماشین دیپلمات اسرائیلی در گرجستان کشف شد. روز بعد سه ایرانی به طور تصادفی خانه خود را در تایلند منفجر کردند.

حدس و گمان هایی وجود داشت که این حوادث در پاسخ به ادعاهای ترور چندین دانشمند هسته ای ایران توسط اسراییل می‌باشد.

در ماه سپتامبر، سایت خبری پولیتیکو گزارش داد که ایران در حال طرح‌ریزی برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی به تلافی ترور سلیمانی است. ایران این ادعا را رد کرد.

ایران قبلاً نیز برای انتقام ترور سلیمانی در ماه ژانویه سال گذشته تلاشهایی کرده بود که طی آن با شلیک دو موشک سپاه پاسداران هواپیمای اوکراینی را سرنگون کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا