ایرانجهان

آمریکا: پول‌های ایران در عراق تنها برای معاملات بشردوستانه قابل استفاده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه پنجم تیرماه گفت، نزدیک به سه میلیارد دلار بدهی عراق به ایران تنها برای مبادلات در زمینه بشردوستانه و موارد خارج از تحریم‌ها قابل استفاده است.

متیو میلر در پاسخ به پرسشی در خصوص مذاکرات با تهران و اظهارات مقامات وزارت برق عراق در خصوص پرداخت تمام بدهی‌های این کشور به ایران برای واردات گاز گفت: «هیچ تغییری در سیاست ما در قبال ایران یا عراق ایجاد نشده است. دولت بایدن به اجرای تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه می دهد.»

او تصریح کرد که از سال ۲۰۱۸، وزارت امور خارجه آمریکا مجوز تعدادی معافیت تحریمی را در مشورت با کنگره صادر کرده است که به «عراق اجازه می‌دهد تا هزینه واردات برق از ایران را با انتقال وجه به حسابی محدود در عراق بپردازد.»

متیو میلر اضافه کرد: «بر اساس تحریم‌های ایالات متحده، این وجوه فقط برای معاملات بشردوستانه و سایر مبادلات غیرتحریمی (برای ایران) قابل دسترسی است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت که این پول‌ها فقط به شخص ثالث (طرف قرارداد با ایران) قابل پرداخت است و مستقیماً به ایران منتقل نمی‌شوند و ایالات متحده همچنان به صورت موردی با استفاده از این پول‌ها موافقت می‌کند.

ساعاتی پیش از آن سخنگوی وزارت برق عراق گفته بود که تمام بدهی‌های این کشور به ایران برای واردات گاز پرداخت شده است، اما به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توان پول را به ایران منتقل کرد.

احمد موسی العبادی اظهار داشت: «این بدهی‌ها در یک صندوق اعتباری به بانک تجارت عراق پرداخت شده، اما این بانک به‌دلیل تحریم‌های آمریکا در انتقال آن به دولت ایران با مشکل مواجه است.»

مدیرعامل شبکه گاز ایران نیز روز یکشنبه این خبر را تایید کرد و گفت که بدهی گازی عراق به ایران «اکنون صفر است، اما بعضاً مشکلاتی برای انتقال وجه از بانک تجارت عراق به ایران به وجود دارد».

او جزئیات بیشتری در مورد نحوه تخصیص بدهی‌های وصول‌شده ارائه نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز ۲۳ خرداد گزارش‌ها درباره آزادسازی دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق را تأیید کرده بود.

وی گفته بود: «ایران فقط می‌تواند به وجوهی که در حساب‌های عراق نگهداری می‌شود برای اقلام بشردوستانه و سایر معاملات غیرقابل تحریم دسترسی داشته باشد.»

بر اساس تحریم‌های آمریکا، عراق تنها مجاز است پول برق و گاز وارداتی از ایران را با دینار عراق به حساب ایران در بانک تجارت عراق واریز کند و جمهوری اسلامی نیز تنها مجاز است از این منابع برای واردات اقلام بشردوستانه از خود عراق استفاده کند.

با وجود این، واردات اقلام بشردوستانه ایران از عراق به شدت اندک است و از طرفی صادرات غیرنفتی (بدون محاسبه برق و گاز) ایران به عراق ۱۰ برابر وارداتش از این کشور است و عملاً جایی برای استفاده از پول برق و گاز صادراتی ایران برای واردات کالاهای بشردوستانه باقی نمی‌ماند.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا